Sunday, July 19, 2009

Tewas tapi membanggakan


ZAQUAN diasak keras oleh pemain United pada aksi di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.

MALAYSIA tidak perlu kecewa walaupun tewas 2-3 kepada Manchester United pada aksi persahabatan di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.

Kesebelasan utama negara perlu bangga kerana mereka berjaya menampilkan rentak yang bertenaga.

Memang kekalahan itu sudah dijangka jika mengambil kira reputasi kedua-dua pasukan.

Sebelum perlawanan bermula pun skuad kendalian K. Raja- gobal itu sudah hilang semangat tetapi ia tidak menjejaskan rentak permainan mereka.

Sebaik melangkah ke gelanggang perlawanan, wira bola sepak negara seolah-olah beraksi di tempat lawan.

Seluruh stadium dipenuhi warna merah dan hanya segelintir yang datang memakai warna jersi skuad negara.

Jika beginilah trend peminat tempatan, bola sepak negara tidak akan ke mana kerana sebahagian besar terlalu meng- agungkan pasukan luar daripada pasukan sendiri.

Walaupun menyedari keadaan tersebut anak didik Raja- gobal itu tetap berjuang dan berjaya menampilkan rentak yang menghiburkan.

Apa yang dibuktikan oleh barisan muda negara pada aksi menentang United itu seharusnya membuka mata Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bahawa skuad negara perlu didedahkan dengan pasukan-pasukan yang hebat.

Pada aksi semalam, United memperoleh gol kemenangan menerusi Michael Owen, pemain baru yang dilamar oleh Alex Ferguson baru-baru ini.

Ia merupakan gol pertama dan juga penampilan pertama Owen bersama United.

Begitupun, penyerang kebangsaan, Mohd. Amri Yahyah lebih mencuri tumpuan apabila berjaya menggegarkan gawang United sebanyak dua kali.

Aksi kedua-dua pasukan pada babak pertama agak menarik.

United lebih bersahaja tetapi gerakan lebih terancang, sementara skuad negara pula berhati-hati dengan gaya permainan pantas.

Begitpun, United terlebih dahulu melakukan percubaan menerusi Dimitar Berbatov pada minit kedua tetapi berjaya ditepis keluar penjaga gol Malay- sia, Farizal Marlias.

Malaysia pula melakukan percubaan tepat pertama mereka pada minit keenam menerusi Amri Yahyah, namun percubaannya terus ke dakapan penjaga gol United, Edwin van der Sar.

Gawang Malaysia hanya bertahan sehingga minit kelapan apabila Wayne Rooney berjaya menjaringkan gol pertama selepas menyambar bola muntah daripada Farizal ketika mahu menyelamatkan percubaan Berbatov.

Seminit kemudian, Rooney hampir menambah gol kedua peribadinya tetapi Farizal tangkas mengawal keadaan.

Pada minit ke-14, Amri sekali lagi melakukan percubaan tetapi van der Sar sekali lagi menjadi penghalang.

Pada minit ke-27, United memperoleh gol kedua dan kali ini menerusi jaringan Nani yang menyudahkan gerakan satu-dua dengan Rooney.

Walaupun ketinggalan dua gol, ia tidak melemahkan sema- ngat pemian negara.

Mereka terus memberi tentangan bagi memecah kebuntuan dan dua percubaan dari- pada Amri hampir menepati sasaran jika tidak diselamatkan oleh Jonny Evans.

Pada masa kecederaan babak pertama, Amri mengubah keadaan selepas menewaskan van der Sar menerusi percubaannya dari luar kotak penalti untuk menjadikan kedudukan 2-1.

Biarpun mendahului 2-1, United memulakan babak kedua dengan memasukkan penjaga gol gantian, Ben Foster bagi menggantikan van der Sar.

Bagaimanapun, Foster pula melakukan kesilapan pada minit ke-52 apabila dia gagal menahan dengan kemas bola hantaran ke belakang oleh Darron Gibson dan ia disambar oleh Amri untuk gol kedua Malaysia untuk menjadikan kedudukan 2-2.

Tersentak dengan dua gol Amri itu, Alex Ferguson melakukan empat pertukaran serentak pada minit ke-60 dan ia membuahkan hasil apabila Michael Owen menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-84 menerusi gerakan dengan Federico Macheda.

Walaupun tewas, tetapi skuad negara puas kerana tampil bergaya.

No comments: