Monday, May 25, 2009

Malam Radio 21 Mei 2009

Gambar kenangan bersama Kombo RTM pada Malam Radio di PKNS, Petaling Jaya...
Drummer... Abg Akob dan Wan Nasrul (KlasikNasional), Lead Gitar ... Abg Jonet Tuah..., Bassist.. Hadi ... Keyboard.. Rusmadi Ramlie..dan aku... gitar kedua.... berpeluh gak baca note...

antara lagu -lagu dimainkan malam tue...
1. Quondo-quondo key dalam C major di nyanyikan oleh Radha dari Unit Sukan Radio RTM
2. Hingga Akhir Nanti lagu alleycat di nyanyikan oleh Radha jugak
3. Tak Mungkin Kerana Sayang(Alyah) dinyanyikan oleh Azura Muzikfm
4. Im Yours dinyanyikan oleh DJ Traxxfm, tapi key transfer pakai E major
5. Seiring Sejalan duet DJ Perempuan Klasiknasional, sori aku lupe nama dan Shahrani dari Unit
Sukan Radio RTM
6. dan Yel Yol Yel dari DJ Busu Ngah....Sewang ASYIKfm

banyak lagi lagu aku dah lupa.. thanks Kak Adibah Noor dan Abg Jay Jay malam tue memeriahkan Majlis Malam Radio Di PJ

Saturday, May 23, 2009

Before You Record: Set Up Your Computer

Most any computer built in the last few years is perfect for recording! Whether it's a PC or a Mac, you've probably got a powerful computer ready to go for your home studio. Taking the time to prepare it for recording will help you immensely down the road in terms of performance (and, as a result of smooth operations, save you plenty of time in frustration!).

Step One: Your Recording Hard Drives

One of the first things you should consider getting for your recording computer is your hard drives. If you've got the resources to do so, I highly recommend a second hard drive -- internal or external -- to use ONLY as a recording drive. This hard drive should do nothing more than store your recording files, which are worked on within the drive. The faster the better -- a 5400 RPM drive is highly recommended -- and Firewire generally works best for external drives. External makes it easy to transport to other studios when doing work elsewhere. Look for at least 150 GB storage capacity -- more if you can find it!

Step 2: Max Out Your RAM

It's no secret that the more RAM you have, the better your computer runs. The difference between 512MB of RAM and 2 GB of RAM on a recording machine is staggering -- everything will run faster, you'll be able to run more recording plug-ins and effects, and you'll be able to work in a multi-track environment without issues. If you're running a PC, at least 1 GB is recommended; for Macs, especially the new Intel Macs, 2 GB minimum is the standard. And don't skimp on the quality of the RAM you buy; the higher quality chips do have a slight performance advantage over the cheap ones.

Step 3: On a PC? Shut Off Unnecessary Services

Mac OS has long been the favorite of recording engineers because of it's underlying stability, especially the UNIX-like backbone. However, if you're stuck running Windows, there's still hope!

If you must run an anti-virus software, choose a lightweight one that doesn't constantly run in the background. Also, disable all background and taskbar services that aren't 100% necessary. Visual effects, the background image, system sounds, and other aesthetic options are resource hogs you can do without, too.

Step 4: On a Mac? Disable Dashboard & Widgets

One of the coolest parts of Mac OS is the Dashboard application and the associated Widgets. As much as it hurts to say this, Dashboard is a resource hog that you don't need active when recording. Sorry, Steve Jobs.

Drop into your Terminal application (it's in Utilities), and type the following: defaults write mcx-disabled -boolean YES followed by killall Dock.

Your Widgets aren't lost forever; you can reactivate them in Terminal by typing defaults write mcx-disabled -boolean NO along with the killall Dock

Step 5: Keep Your Software Current, But Be Careful

Always running the most up-to-date version of your recording software is a great idea, but it's not always recommended. Some recent updates of major recording softwares aren't 100% stable, and it's sometimes a good idea to stay a step or two behind (by staying with a stable release) than the current release update (which may be in "Beta" or experimental). If you notice your performance decreasing after an update, or notice certain plug-ins you've come to rely on no longer function properly, don't be afraid to "downgrade" to the most stable release.

Recording Gear

Mesin Rekoding Jenama Korg

Mesin Rekoding Jenama Boss, Aku pernah pakai BR -1800 CD, rosak kena petir,masa tue harga dia RM 6,000.00 tahun 1999
Mesin Rekoding Yamaha
Tascam nie pun bole tahan gak, tapi mahal sikit la

Mesin Rekoding Behringer

So you now have your studio room and cant wait to get your music studio set up so you start recording, but in the process of setting up your room, probably having previously done some form of now want to upgrade, so you can get a better recording. Now the dilemma, do you look at a digital multi-track unit, with such a wide choice now available and with the costs comming down all the time, its quite bewildering.

Or do you look at a computer based unit as mentioned on the "getting started page", you will by now be pretty sure which direction your going to spend you cash on. Now is the time to search the net and music magazines, visits the music shows and ask as many questions as you can, talk to other musicians that record their own stuff, they will be able you or prevent you from investing in equipment that may not be for you. The biggest thing I found with installing my computer and software was the number of questions and problems that arose, "why does,nt that lead work from my mixing desk", why do I have to re-boot the computer each time" and many many more questions, that the instruction manuals don't address

This is why, this web site will include a chat room and guestbook where we can help each other in trying to sort out those technical problems that occur, when setting up your recording studio and also when adding new software and equipment. But more importantly we can use this web site as a stepping stone towards that ladder of getting your piece of music or song to the right people in the right format.

Recording Hints and Tips

Now that you have decided on your set up or method of recording gear and have your studio set up all we need is a little knowledge to start the ongoing learning process of recording techniques. The most reassuring aspect of recording your own music is that it’s all about listening to things and using your ears, nothing more complex than that to start with. If it sounds right then it usually is right.

There are no hard and fast rules about trying to achieve that sound that you’re looking for, but it helps if you know a little about how to get there in the first place, and then you can try and modify as you go along to your personal taste. Producing, recording and mixing songs are step by step process that achieves the end result.

You will be able to read a number of articles and magazines on how to get the best results from your recordings, but only you will know the level you want to achieve, by experimenting with the different sounds you have available to you.

Follow these 6 stages:

  1. Pre-production (arrangement)
  2. Recording and sounds
  3. Producing the song
  4. Mixing (vital part)
  5. Finished song
  6. Marketing


When you have written your song or piece of music and are happy with the arrangement, analyse it, do you want a beginning intro, a chorus and an end, will there be a lead break, if you are happy with it don’t spoil it by trying to make the song to long or short because that’s what you think you must do, let your ears be the judge.


Before you start to record on a computer or recording unit, rehearse it a few times, this will give you the confidence to be able to chop and change and add and take out bits as you go along. When you are happy with your rehearsal and structure of the song, start your recording, very often the first recording can sometimes be the best one, so when complete, listen to it several times before making any changes and make notes as you go along, so you remember what changes you want to make and where.

If you have a friend that has and good listen ear and can be critical but constructive use them to help you to produce the finished piece.


This is where a friend will become vital in final production, a good producer will be able to help spot a good arrangement and help add to the song and tell you where the and what to do to make the song sound right. Its often hard when you have been working on the song, but don’t lose sight of what you are trying to achieve, you want other people to hear your song so you need other people ears to get the final production just right.


Very much over looked, mixing can sometimes take long than recording the song, mixing can be an art, again, and if you have a friend/producer that can help you use them.

Don’t rush the mixing of your song, you have taken a long time to get where you are, try as many different mixes as you can then play them back through different devices, not just your studio equipment, what’s the song sound like on your home stereo or in the car.


Finally mastering the song, the finished article, again don’t rush it, you want the recording to be perfect.


Now you have your recorded song on a CD, in its little plastic box, what are you going to do with it? It needs to stand out amongst all the other thousands of CDs that are sent out record company’s and music library companys.So market your song, make a special cover for the CD case, what do you want the CD to look like, invest in a proper soft wear package that will make a nice print for the CD. Get some decent CDs to record on so you get the best quality you can, you have spent a great deal of time on you song so complete the project.

Now you want to send out your CD, make a note of the company’s you want to send out to and do some research, make sure that your CD gets to the right person or department or that their the right company, no point sending out your CD if your into rock music and the company does only hip hop stuff.

How you goanna send out, a simple envelope, so may be damaged when it gets there, again invest a little time a money, a jiffy envelope, with a brief letter or card or pop up tool as they open the envelope. Don’t forget you need to attract their attention from the moment they open your parcel and if they like and see athat someone ahs put effort into marketing their song; they will be inclined to give it a listen rather than stick it on a pile with other CDs.

Follow it up with a letter, then a telephone them, if you can get through, be cheeky ask for the CD back!

Friday, May 15, 2009

Juara ASYIK 2009 Grik Perak 9 dan 10 Mei 2009

DJ NR dan DJ Amran...gambar kenangan kat Dewan Serbaguna, Grik, Perak
Peserta ini menampilkan kelainan.. suara ala-ala sudirman gitu...

Juri Juara ASYIK2009 di Grik, Mahzan B dan Awang Astillah

Peserta pertama yang mendaftarkan diri , G 001

Krew Penerbitan Juara Asyik2009, DJ Amran, Norli,DJ Azmi, Kamil, DJ NR

Tujuh asas disiplin diri

Ramai yang merungut kerana tidak cukup masa, tidak cukup duit dan sebagainya. Cuba tanamkan tujuh asas ini untuk ketenangan diri dan kestabilan kewangan.

TUJUH perkara yang perlu dibahagikan sama rata apabila anda menguruskan masa seharian, bulanan dan tahunan adalah kerohanian, kekeluargaan, kesihatan, kewangan, kerjaya, perkhidmatan dan pendidikan.

Apabila melakukan konsep ini dengan sama rata, anda berpeluang membina kehidupan yang lebih seimbang. Sama anda seorang ibu atau ayah, pendidik, doktor, peniaga ataupun pelajar, konsep ini boleh digunakan oleh sesiapa saja yang ingin melaksanakan matlamat hidup mereka.

Apabila anda dapat mengimbangi ketujuh-tujuh perkara di atas, anda akan dapat merasakan kenikmatan yang berpanjangan menerusi konsep ini.


Mereka yang mengamalkan konsep keseluruhan insan ini berpeluang beribadah. Bukan itu sahaja, mereka juga mempunyai masa menghadiri ke kelas-kelas agama, mengaji al-Quran dan menentukan anak-anak dan ahli keluarga turut sama menyertainya. Malah, mereka mempunyai aspirasi dan moral yang tinggi iaitu suka menghulurkan bantuan dan sentiasa melakukan kerja-kerja amal. Mempunyai kadar toleransi yang tinggi dan tidak mudah menyerah kalah serta mempunyai pendirian yang teguh, antara perkara yang dapat dilalukan.


Masa yang berkualiti adalah masa yang dihabiskan bersama suami atau isteri, anak-anak, ibu dan ayah serta adik-beradik. Mereka yang mengamalkan konsep ini mempunyai matlamat lebih mengutamakan kasih sayang, hormat-menghormati, ikhlas dan sentiasa membantu dalam apa jua masalah yang dihadapi. Apa yang penting, kejayaan yang dikongsi bersama kerana mereka tidak pernah tamak dengan segala kurniaan Allah.


Kesihatan penting dalam kehidupan seseorang. Sekiranya kita bertenaga, banyak perkara dan matlamat yang boleh dilaksanakan. Paling penting ialah masa untuk bersenam. Selain menyihatkan badan, kita dapat meningkatkan minda yang cergas. Bagi yang mengamalkan konsep keseluruhan insan ini, dia seorang yang pandai membahagikan masa dan tahu tentang pemakanan yang sihat, diet dan gaya hidup yang positif.


Dari aspek kewangan, mereka yang mengamalkan konsep ini merupakan manusia yang pandai menghargai nikmat hidup, tidak kira besar atau kecil pendapatan mereka. Memandangkan mereka pandai menguruskan wang yang dimiliki, mereka juga sentiasa berkongsi semua keuntungan dengan ahli keluarga yang lain. Mereka juga bijak merancang dan melaksanakan rancangan-rancangan baru untuk proses penimbunan sambil mengekalkan modal untuk menjana pendapatan melalui perubahan kehidupan mereka.


Dengan mengamalkan kod tata susila yang positif dan bekerja menuju ke arah produktiviti, konsep keseluruhan insan dapat mengajar seseorang mencari pengetahuan dan kemahiran melalui kerjaya mereka. Golongan ini gemar mengambil bahagian dan menyumbang kepada industri dan profesion masing-masing. Mereka juga mempunyai kelakuan yang profesional dalam menjalankan tugas harian.


Pengamal konsep keseluruhan insan ini sentiasa menyumbang masa, tenaga dan kepimpinan serta kewangan kepada masyarakat, persatuan-persatuan bukan kerajaan, badan-badan amal dan institusi-institusi pendidikan secara sukarela tanpa mengharapkan keuntungan.


Gemar hal melibatkan pemikiran dan kemahiran baru merupakan tabiat yang diamalkan golongan ini. Mereka juga suka mendapatkan idea-idea baru yang dapat membantu mereka dan keluarga memperbaiki taraf kehidupan yang diidam-idamkan.

Dengan mengamalkan konsep ini, kita akan mencapai kehidupan yang seimbang. Apabila semuanya dapat dilakukan dengan seimbang, ia bermakna kita juga akan mengecapi kebahagiaan menerusi kewangan, jasmani dan rohani. Apa saja dugaan yang dilalui, kita akan menempuhinya dengan tenang.

176,000 naik pangkat

PUTRAJAYA 14 Mei – Berkuat kuasa 1 Julai ini, pegawai kumpulan sokongan yang berkhidmat 15 tahun atau lebih serta masih berada dalam gred lantikan akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke gred yang lebih tinggi.

Berucap pada perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam 2009 di sini hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut mengumumkan beberapa skim perkhidmatan akan dinaik taraf juga mulai 1 Julai.

Kata beliau, langkah itu adalah sebagai menghargai sumbangan 176,066 pegawai kumpulan sokongan bagi perkhidmatan persekutuan.

Kerajaan juga, katanya, bersetuju menggubal dua skim perkhidmatan yang baru iaitu pegawai penyediaan makanan dan pembantu laut serta menaik taraf lapan skim perkhidmatan termasuk skim perkhidmatan operator mesin prosesan data, pembantu tadbir rendah (PTR) dan jaga.

‘‘Langkah itu akan melibatkan 20,637 penjawat awam. Keputusan kerajaan ini akan melibatkan kos tambahan sebanyak RM170.4 juta,” katanya.

Najib berkata, beliau yakin usaha yang diiringi keikhlasan demi menunaikan amanah kepada rakyat membolehkan perkhidmatan awam memberi perkhidmatan terbaik untuk negara.

‘‘Perkhidmatan awam mempunyai fungsi yang cukup signifikan dalam mencorakkan pembangunan negara dan usaha ini akan membawa negara megah di persada dunia,” katanya.

*** aku x dapat,sebab bawah 15 tahun, budak lagi aku nie, "Otai" kat ASYIKfm dapat la naik pangkat, tapi kalau mutu kerja dan kualiti sama je,tak berubah...sama je dari mula masuk sampai nak pencen,, rasanye rugi la apa yang kerajaan dah la dalam diri anda...fikirlah sendiri..takan aku nak suruh fikir kot.. dah nak pencen takkan la budak budak, cucu-cucu nak ajar kot?.. jangan mare...

***Tahniah "Otai"ASYIKfm.. jangan hanya time OT, time claim ada kat opis.. hujung bulan TMS (punch kad) penuh tapi muka tak nampak kat OPIS...hehe....borang cuti tak pernah isi,sebab tue baki cuti tak kurang....dari tahun ke setahun sampai pencen... jangan mare pakcik -pakcik, makcik-makcik yang masih berkhidmat...kalau kita jujur, dan tak menipu serta ikhlas dalam tugas, semua perkara ini tak akan berlaku...

Selamat Maju Jaya

Wednesday, May 13, 2009

Ujibakat Juara ASYIK 2009 di Bera, Pahang

Juara ASYIK 2009, cuba engkorang perati kat banner tue, betul ke tidak ape yang ditulis dan dicat?hehe.... UJIBAKAT? BAKAT LAGI?berapa banyak bakat da.. hahahaha.. takpe salah komputer bukan salah orang... huhu

Isi borang bang, takpe bang.. nanti kalau gagal, sila rujuk Bah Pokos...hehe

Dua juri.. huhu....penuh kekusyukan mendengar peserta dari Pahang dan kawasan sekitar...

Encik Pandak...tulis ape tue?lain macam je Encik Pandak tulis?hehe

Syarat kita dah bagitahu,tapi nak buat macam mane, itulah hakikat dalam perjuangan....seni...adakala kita kena terima hakikat bukan semua karya yang kita hasilkan dapat diterima oleh semua orang.. teruskan bakat anda...

Tuesday, May 12, 2009

Memperkaya nilai buluh

ARKIB : 23/04/2009

MENTALITI masyarakat, sebut sahaja mengenai pokok buluh, kebanyakan mereka tentunya mempunyai persepsi negatif dan menganggap tumbuhan botani dalam kategori rumput itu tidak mempunyai sebarang kegunaan.

Antara yang sering didengar adalah buluh boleh menyebabkan gatal atau miang, mengaitkannya dengan kejadian mistik serta menganggapnya sebagai habitat haiwan berbahaya seperti ular.

Bukan menyalahkan mana-mana pihak, namun tanggapan sebegitu tidak lagi sesuai digunakan dalam kehidupan masyarakat moden seperti sekarang kerana untuk terus maju, kita perlu sentiasa berfikiran positif.

Sebenarnya, setiap sumber yang dicipta di alam ini termasuk tumbuhan-tumbuhan mempunyai kebaikan dan kelebihannya tersendiri untuk dimanfaatkan oleh manusia.

Apa yang paling penting adalah usaha penerokaan dan penyelidikan perlu dilaksanakan dengan gigih bagi memastikan segala pencarian dapat membuahkan hasil.

Sama seperti pokok buluh, kebanyakan kita hanya mengetahui tumbuhan tersebut sering digunakan untuk beberapa tujuan seperti menyediakan makanan tradisional lemang ketika musim perayaan selain membuat rakit serta jambatan merentasi sungai di kawasan-kawasan pedalaman, selain membuat meriam buluh.

Namun, selain kegunaan biasa seperti itu, buluh sebenarnya mempunyai seribu satu kegunaan lain yang mungkin kita tidak pernah terfikir dan juga mempunyai potensi besar digunakan dalam pembangunan pelbagai rangkaian produk.

Menurut Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Datuk Dr. Abdul Latif Mohmud, buluh merupakan tumbuhan yang dekat dengan masyarakat terutama di peringkat akar umbi.

"Buluh merupakan sumber alam yang patut diteroka dan diperbaharui setiap masa menerusi pelaksanaan pelbagai program pemfokusan secara berterusan agar tumbuhan ini kekal sebagai sumber yang berharga.

"Selain melibatkan masa pertumbuhan yang singkat iaitu hanya enam bulan, semua bahagian pada pokok buluh juga boleh digunakan untuk pelbagai manfaat iaitu batangnya yang kuat dan kukuh boleh dibuat pelbagai produk sementara rebungnya pula boleh dimakan," katanya selepas merasmikan Forum Buluh - Material Untuk Milenium Baru di Kepong, Selangor, baru-baru ini.

Forum yang diadakan sempena Minggu Kreativiti dan Inovasi itu turut mendapat kerjasama dan sokongan daripada Persatuan Kreativiti dan Inovasi Malaysia (MACRI) menerusi penglibatan secara langsung dalam projek pembangunan dan penyelidikan industri berasaskan buluh.

Presiden MACRI, Datuk Ghazi Sheikh Ramli berkata, melalui gabungan berkenaan, sebanyak lima langkah dan matlamat korporat telah digariskan sebagai panduan merealisasikan pengkomersialan produk berasaskan buluh.

"Antara yang dicadangkan adalah seperti mewujudkan projek penanaman mini di kawasan tertentu, meningkatkan pengeluaran buluh menerusi teknik penjagaan dan rawatan yang betul dan mewujudkan perkampungan buluh untuk menarik perhatian masyarakat.

"Selain itu, kita juga bercadang untuk membina restoran, kafe atau pusat spa daripada buluh bagi memberi peluang kepada orang ramai merasai gaya hidup berkonsepkan buluh serta membuka pusat kraf yang dikenali sebagai 'Bamboo Memories' supaya orang kampung yang menghasilkan barangan kraftangan daripada buluh dapat memasarkan produk mereka," jelasnya.

Di Malaysia, penanaman buluh telah dijalankan sejak tahun 1923. Namun disebabkan projek penanaman yang tidak terancang dan bertaburan di banyak kawasan, pemantauan sepenuhnya sukar untuk dilaksanakan.

Menyedari hakikat itu, FRIM bersama pihak kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) telah menjalankan pelbagai usaha penanaman secara ladang di kawasan yang berpotensi agar ia dapat melibatkan kuantiti pokok yang banyak dan kualitinya boleh dijaga mengikut keperluan.

Antara kawasan tersebut adalah seperti di Nami, Kedah dan juga di Rantau, Negeri Sembilan yang melibatkan kawasan tanaman seluas lebih kurang 100 ekar di samping projek yang bakal dilaksanakan di Rompin, Pahang pada masa akan datang.

Selain itu, FRIM turut menjalankan projek pembangunan sosio ekonomi bagi pembuatan produk buluh di beberapa daerah di Pahang menerusi Projek Industri Buluh Orang Asli dan juga Projek Perintis Buluh Negara.

Dalam usaha memperkembangkan pembangunan industri buluh ini, pengetahuan mengenai kelebihan dan nilai komersial produk buluh seharusnya diperluaskan kepada semua peringkat masyarakat.

Mengambil contoh negara luar seperti India, Thailand, Jepun, Eropah dan Amerika Utara, mereka mempunyai projek penanaman serta pembangunan produk berasaskan buluh yang stabil dan kukuh sehingga boleh dieksport untuk menambahkan pendapatan negara.

Terdapat dua teknik penanaman buluh iaitu menggunakan biji benih dan juga pembiakan vegetatif (tampang) iaitu melibatkan cara seperti percambahan rizom, pemotongan kulum, pemotongan dahan serta tisu kultur.

Kebiasaannya, penanaman jenis pemotongan dahan dan tisu kultur lebih mendapat sambutan kerana ia mempunyai kadar pertumbuhan yang tinggi sehingga melebihi 90 peratus.

Namun, pemilihan teknik-teknik tersebut juga bergantung kepada jenis spesies yang ditanam dan juga capaian saiz yang diinginkan untuk tujuan penggunaan tertentu.

Menarik mengenai buluh, berdasarkan ujian kejuruteraan struktur yang dijalankan, didapati bahawa tumbuhan tersebut mempunyai kekuatan tegangan lebih kukuh berbanding kebanyakan aloi atau besi selain kekuatan komprehensifnya lebih baik daripada campuran konkrit.

Oleh kerana itu, buluh kini banyak digunakan sebagai material asas dalam pembinaan struktur bangunan seperti tiang sokongan, lantai, dan juga pada bahagian bumbung.

Mungkin sesuatu yang pelik, namun itulah realitinya apabila buluh juga sebenarnya boleh dibangunkan sebagai produk tekstil yang lembut, mempunyai sifat anti bakteria, kelebihan menyerap air yang lebih tinggi daripada kain kapa, serta sesuai digunakan ketika cuaca panas.

Apa yang menarik lagi, buluh turut dikatakan mampu mengurangkan kandungan karbon dioksida dalam atmosfera sebanyak 12 tan untuk satu hektar tanamannya serta menghasilkan sebanyak 35 peratus oksigen.

Kegunaan lain buluh adalah ia boleh digunakan dalam pembuatan perabot, kasut, lantai rumah, rangka basikal, papan luncur, penyapu dan tidak kurang juga sebagai tumbuhan hiasan lanskap.

Melihat kepada kepelbagaian kegunaan buluh, masyarakat di negara ini perlu membuka mata meneroka dan menggunakan sepenuhnya sumber tersebut dalam usaha mengurangkan kebergantungan kepada tanaman kayu untuk menyelamatkan hutan

Anggota PGA mati terkena tembakan M16

ARKIB : 07/05/2009

PADANG BESAR 6 Mei - Seorang anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) ditemui mati terkena satu tembakan di kepala semasa bertugas di laluan keselamatan sempadan Malaysia-Thailand, di sini hari ini.

Mayat Lans Koperal Ngah Nordin Abu, 49, ditemui rakannya kira-kira pukul 11.30 pagi ini, di pos kawalan PKC 7, Bukit Kwanchu di sini, dalam keadaan terlentang bersama selaras raifal M16.

Ketua Polis Daerah Padang Besar, Supritendan Che Man Md. Deros berkata, laporan awal menyebut, sebelum kejadian anggota keturunan Orang Asli Semai itu berada seorang diri di pos berkenaan.

''Apabila terdengar bunyi tembakan dari arah pos itu, rakannya bergegas ke situ dan mendapati anggota PGA tersebut dalam keadaan berlumuran darah.

''Berikutan itu, mayatnya dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) Kangar untuk bedah siasat. Polis sudah mengambil keterangan daripada rakannya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, siasatan mendapati M16 yang ditemui di sisi mayat tersebut adalah miliknya dan punca kejadian masih disiasat.

Katanya, polis mengklasifikasikan kes tersebut sebagai mati mengejut tetapi akan meneruskan siasatan terperinci.

Che Man memberitahu, mendiang yang berkhidmat dengan Kompeni A, Batalion 3 PGA Bidor, Perak, baru sehari ditugaskan di pos berkenaan.

Katanya, mendiang meninggalkan seorang balu dan tujuh anak. Mayatnya akan dihantar kepada keluarganya dalam masa terdekat untuk pengkebumian.

*** Takziah buat keluarga mendiang Lans Koperal Ngah Nordin Abu, dari kami di ASYIKfm RTM Kuala Lumpur

'Anak dara' paling tua Britain

Clara masih mampu tersenyum ketika meniti usia 105 tahun, Sabtu lalu.

Clara Meadmore sememangnya seorang gadis yang cantik

Clara Meadmore dakwa perawan punca usia cecah 105 tahun

RAHSIA umur panjang sering dikaitkan dengan pemakanan yang baik, menjaga kesihatan badan serta faktor genetik. Namun seorang wanita Britain mendakwa rahsia usianya mampu mencecah 105 tahun disebabkan dirinya yang masih perawan!

Inilah kisah pelik tapi benar mengenai status diri Clara Meadmore yang diisytiharkan sebagai anak dara paling tua di Britain setakat ini. Malah, Meadmore yang berasal dari Truro, Cornwall dan baru menyambut hari jadinya yang ke 105 tahun Sabtu lalu, mendakwa tindakannya menjauhi hubungan seks sebagai punca utama usia lanjutnya.

Alasannya - jadual dirinya yang terlalu sibuk selain menganggap hubungan intim dan seterusnya berasmara sebagai sesuatu yang 'melecehkan.'

Lebih pelik, Meadmore yang pernah beberapa kali menolak lamaran, juga tidak pernah menyesal, sebaliknya berbangga menjadi perawan biarpun dirinya kini di ambang hari-hari terakhir kehidupannya.

"Ramai yang bertanya sebab. Tidak kurang menuduh saya tidak siuman atau sukakan teman sejantina. Tapi itu cuma tuduhan liar semata-mata. Hakikatnya, saya tidak pernah berminat atau mengagumi hubungan seks.

"Sudahlah tidak minat, untuk berkawan rapat atau berkasih dengan lelaki juga saya tidak pernah endah. Ini kerana saya menganggap hubungan intim itu melecehkan," kata Meadmore dalam laporan yang mendapat liputan meluas beberapa media tempatan dan antarabangsa, baru-baru ini.

Tanyalah apa saja dengan wanita yang masih kuat daya ingatannya biarpun sudah lanjut usia. Tragedi Titanic dan tercetusnya Perang Dunia Pertama adalah antara perkara yang masih melekat dalam pemikirannya.

Sudah pasti, persoalan khusus status diri yang sudah semestinya lebih diketahui.

"Saya seolah-olah tahu yang saya akan terus menjadi bujang ketika berusia 12 tahun lagi. Pada usia muda, cuma satu perkara yang saya fikirkan iaitu untuk mencari rezeki membantu keluarga.

"Pada tahun 1920-an dan 1930-an, sesiapa yang mahukan seks perlu berkahwin. Itu yang menjadi halangan kerana saya tidak berminat berkahwin ketika itu. Dan nampaknya, itulah nasib saya sehingga ke hari ini," katanya yang sebelum ini bekerja sebagai setiausaha untuk menampung kehidupannya.

"Tidak kurang pertanyaan serta suara sumbang yang menyoal, apakah saya tidak menyesal untuk tidak merasakan langsung kehidupan berdua, disayangi dan menyintai. Jawapannya, tidak. Saya bangga dan tidak menyesal kerana tidak merasai nikmati berkasih sayang mahu berkahwin kerana inilah jalan yang saya pilih.”

Baginya, perhubungan mesra itu memerlukan masa dan tenaga - sesuatu yang tidak pernah diutamakan ketika masih bergelar gadis.

"Saya tidak pernah mempunyai teman lelaki kerana tidak menganggapnya satu keperluan utama. Bagi saya, sebagai remaja pada era 1920-an, persepsinya adalah kita hanya mengadakan hubungan seks dengan suami. Bagaimana saya mahu menikmatinya jika tidak pernah berteman lelaki atau pun berkahwin!"

Meadmore, dilahirkan di Glasgow pada 1903, kira-kira dua tahun selepas kematian Ratu Victoria, mengakui tindakannya menjauhi seks tidak bererti beliau tidak pernah didekati lelaki.

"Biarpun pada era lama, tetapi kami pada masa itu masih berpeluang berkawan dan bergaul dengan lelaki, cuma segala-galanya terbatas. Kawan pun sekadar kekal di tahap sahabat dan tidak pernah lebih daripada itu. “Tetapi inilah kekurangan yang berlaku pada hari ini. Semuanya kelihatan sebegitu pantas. Saya tidak berapa mengenali anak muda zaman ini tetapi saya yakin pendirian mereka hari ini jauh berbeza dengan remaja pada era saya.”

Keluarga Meadmore berhijrah ke Mesir, Kanada dan seterusnya New Zealand ketika beliau berusia tujuh tahun. Namun Meadmore, kembali semula ke Britain, seorang diri, pada usia 20-an.

Beliau terpaksa menyara kehidupannya dengan bekerja sebagai setiausaha dan pembantu rumah. Ketika inilah, Meadmore menerima beberapa lamaran perkahwinan yang ditolaknya secara baik.

"Bagi saya, mungkin zaman saya membesar menyebabkan saya melihat kehidupan daripada perspektif berbeza. Ketika itu, rama gadis pingitan dan sukar dilihat sedangkan saya lebih berminat bekerja. Ini menyebabkan lelaki tidak sukakan wanita berani seperti saya. Masa berlalu dan saya terbukti sudah terlalu tua untuk berkahwin!" katanya berseloroh.

Apakah yang dilakukan bagi mengisi masa terluangnya? "Saya membaca, berkebun, beriadah, memasak dan mendengar radio."

Beliau tidak pernah menyesal tidak bersuami, beranak dan bercucu biarpun terpaksa menghabiskan sisa-sisa hidupnya di Rumah Orang Tua Perran Bay, dengan status perawan paling tua di Britain setakat ini.

Monday, May 11, 2009

Ujibakat Juara ASYIK di Dewan Serbaguna Gerik dari 9 Mei 2009 dan 10 Mei 2009

Peserta pertama yang datang awal pagi lagi.. tahniah di atas semangat anda...
Pembukaan dengan "bunting" Juara ASYIK 2009...

Di atas dewan, Banner Juara ASYIK 2009...

Friday, May 8, 2009

BJ and the Bear

BJ and the Bear
Format Comedy-drama
Starring Greg Evigan
Claude Akins
Country of origin United States
No. of seasons 3
No. of episodes 48
Running time 60 minutes
Original channel NBC
Original run 10 February 197911 August 1981

11 Tip Jimat Elektrik (Jom Jimat)

Tip Jimat Elektrik 1:

Padam semua lampu bilik atau ruang yang ada di rumah sekiranya tiada sesiapa di situ.
Sebagai contoh, jika anda sekeluarga berehat di ruang tamu, pastikan lampu bilik tidur, ruang makan atau dapur di tutup.

Tip Jimat Elektrik 2:

Tutup semua suis peralatan elektrik dan elektronik jika tidak digunakan. Sebaik-baiknya jangan dibiarkan dalam mode 'standby'.

Tip Jimat Elektrik 3:

Sebaik-baiknya gunakan kipas angin(kipas dinding atau kipas berdiri) dan elakkan penggunaan penyaman udara. Tapi kalau dah panas sangat dan tak tahan barulah gunakan penyaman udara:)

Tip Jimat Elektrik 4:

Gunakan satu mentol lampu yang besar jika memerlukan lebih pengcahayaan berbanding menggunakan mentol yang bersaiz kecil tetapi banyak bilangannya.

Tip Jimat Elektrik 5:

Mendidik ahli keluarga yang lain agar menutup suis lampu, kipas atau alatan lain setelah meninggalkan sesuatu bilik atau ruang.

Tip Jimat Elektrik 6:

Pasangkan lampu di luar rumah jika perlu sahaja seperti menunggu kedatangan tetamu, menyambut sesuatu perayaan atau ketika mengadakan sesuatu majlis atau kenduri.

Tip Jimat Elektrik 7:

Elakkan penggunaan mesih basuh yang melebihi muatan ('overload') atau pun muatan penuh. Sebaiknya muatan tidak terlalu penuh. Selain hasil cucian yang kurang bersih ia juga mengakibatkan penggunaan tenaga elektrik yang berlebihan.

Tip Jimat Elektrik 8:

Pastikan pintu peti ais ditutup rapat setelah digunakan.

Tip Jimat Elektrik 9:

Rajin membersihkan habuk atau debu yang terdapat di koil peti ais anda.

Tip Jimat Elektrik 10:

Freezer yang penuh mengurangkan penggunaan tenaga. Jadi sekiranya 'freezer' peti ais anda kosong, isikannya dengan kiub ais atau bekas ais supaya tenaga tidak dibuang begitu sahaja.

Tip Jimat Elektrik 11:

Elakkan menyimpan makanan yang panas atau yang baru dimasak dalam peti ais.

Tips elak jadi mangsa ragut

Jangan letak beg tangan dalam bakul terbuka di depan motosikal.

Simpan beg tangan dalam ruang atau tempat simpan berpenutup pada motosikal.

Bawa dompet yang boleh disimpan dalam kocek.

Bawa payung untuk melindungi diri bila berdepan penjenayah.

Berjalan bertentangan arus kenderaan supaya boleh nampak tindakan mencurigakan.

Berhati-hati setiap masa dan tunjukkan kelakuan seolah-olah sangat cermat.

Berwaspada mengeluarkan duit daripada mesin ATM atau ketika keluar masuk bank.

Ketika berjalan, rapatkan beg tangan ke badan dan pegang erat dengan kedua-dua tangan.

Jangan tinggalkan dompet atau beg tangan atas meja ketika makan di kedai.

Jangan tunjukkan pamerkan kandungan dompet, terutama wang tunai atau barang kemas.

Ibu terkejut anak sekatil teman lelaki

Pelajar lena bersama kekasih di bilik tidur

KUANTAN: Seorang ibu yang mahu mengejutkan anak perempuan tirinya berusia 16 tahun untuk bersiap ke sekolah hampir pitam, apabila mendapati seorang remaja lelaki tidak dikenalinya tidur bersama pelajar terbabit, Isnin lalu.

Dalam kejadian jam 7.10 pagi di Raub itu, wanita berusia 46 tahun dikatakan naik ke tingkat atas rumah terperanjat apabila melihat remaja lelaki itu tidur berpelukan bersama anaknya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner T Narenasagaran, berkata remaja lelaki berusia 18 tahun itu yang tersedar daripada tidur kemudian cuba melarikan diri tetapi sempat ditahan wanita berkenaan.

Beliau berkata, lelaki terbabit kemudian mengaku teman lelaki pelajar perempuan terbabit yang belajar di Tingkatan Empat sebuah sekolah menengah di Raub.

"Malah, lebih mengejutkan wanita berkenaan ialah remaja lelaki itu turut mengaku sudah meniduri anak perempuannya tanpa pengetahuan keluarga masing-masing," katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini, semalam.

Narenasagaran berkata, wanita terbabit yang berang dengan pengakuan dan perbuatan remaja berkenaan kemudian membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub.

"Siasatan awal mendapati, polis percaya suspek memasuki rumah kekasihnya pada waktu malam sebelum masuk ke bilik dan menidurinya.

"Siasatan lanjut sedang dilakukan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol," katanya.

Thursday, May 7, 2009

Motivasi Dalam Bekerja

“Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan ‘biasa’ dan ada datang dengan perasaan serba tak kena..
Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan ‘biasa’ saja, hasilnya adalah ‘biasa’ saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerja lah dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah…” — Datuk Dr. Fadilah Kamsah

Jadi renungi lah :-
1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab ‘DATANG BEKERJA’ tapi hampeh, hasilnya macam kita ‘TAK DATANG’ kerja.

2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya ‘KELAM KABUT’.

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN’, tapi rupanya kita BUSY BODY.

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG’AJAR’AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS.

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA

7. Adakala kita suka bertanya ‘KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE’, adalah lebih baik kita tanya ‘APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT’

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukanlah segera, tapi manusia tetap manusia, sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik, adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?
Maka untuk itu, mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa ‘kekeluargaan’ dalam tugasan, kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat, kita draw kat akhirat nanti, tapi kalau kita asyik dengki mendengki, nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih…
Renungi lah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya…

Tips Kebahagian RumahTangga

Tanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan.Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan.Perunding motivasi dan keluarga, Datuk Dr Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga.

1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan belaian kasih sayang.
6.. Murah dengan sentuhan.
7. Mencari kebaikan pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka - boleh tegur menegur.
13. Berani mengambil risiko emosi - tegur/perubahan/berpisah sementara.
14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.
15. Tolak-ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira 'gerak batin' (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan hak kepada pasangan.
28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.
29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian dalam situasi 'menang-menang'.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.
34. Memahami peranan 'pasangan'.
35. Hubungan perasaan sesama pasangan.
36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.
37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.
39. Tujuh kali puji dan satu teguran.
40. Sebut 'I love you' sepanjang masa.
41. Banyakkan bergurau dan bermesra.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku - sabar.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan salah pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat - bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan dari segi:
(a) Mental, pendidikan dan ilmu
(b) Emosi
(c) Fizikal dan ekonomi
(d) Sosial
(e) Spiritual
2. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza:
(a) Pendapat atau pandangan
(b) Hobi
(c) Kegemaran
(e) Cita rasa
(f) Warna pilihan dan pelbagai
56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan & pandang kedepan(tidak terjebak dgn masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.

Wednesday, May 6, 2009

Tambah audio ke laman web

Cikgu Azli

Teknologi Flash membolehkan elemen audio ditambah ke dalam laman web dengan lebih cekap yang mana audio boleh dimainkan semula tanpa memerlukan perisian pemain yang berbeza-beza.

Ia juga boleh dimainkan secara streaming, yang mana ianya boleh dimainkan serta-merta tanpa memindah turun keseluruhan fail audio itu.

Kemudahan pengubahan fail audio kepada format Flash sebelum ini memerlukan perisian Flash dan juga kepakaran di dalam arahan pengaturcaraan Flash Action Script.

Ruangan Tip & Trik kali ini, saya akan berkongsi mengenai perisian yang membolehkan anda mengubah fail audio dari format MP3, atau merakamkan secara terus audio sendiri tanpa mengetahui arahan Action Script. Anda juga tidak perlu membeli perisian Flash yang mahal hanya untuk menambahkan audio ke dalam laman web.

Perisian yang dimaksudkan ialah Flash Sound Button yang boleh dipindah turunkan dari Versi demonstrasi didapati secara percuma. Jika didapati ia amat berguna untuk jangka masa panjang, anda boleh membelinya menerusi laman web yang sama.

Untuk mengubah format audio ke dalam format Flash yang lengkap dengan butang kawalan, anda hanya perlu mengikuti arahan berikut.

1. Pilih rupa bentuk butang kawalan yang hendak digunakan.

Gambar 1

2. Rakamkan audio yang hendak digunakan atau pilih audio yang sudah siap dirakam.

Gambar 2

3. Anda boleh mengawal audio yang sudah diubah kepada format Flash di peringkat preview.

Gambar 3

4. Audio yang sudah diubah ke format Flash boleh disimpan dan digunakan. Jika ingin menambahkannya ke dalam laman web, arahan HTML juga ada disertakan sebagai panduan.

Gambar 4

Apabila menggunakan kemudahan ini di dalam laman web, ia dapat membantu anda memberi penerangan kepada penunjung dengan lebih mesra.

Teknik ini amat berkesan jika digunakan di laman web pakar motivasi, penjualan barangan dan juga lama web yang menjual lagu-lagu atau nada dering.

Contoh pengunaan hasil daripada perisian ini boleh dilihat dilaman web saya di, yang mana saya ada meletakkan rakaman segmen perbincangan teknologi yang sudah diudarakan.

Hasil dari pengubahan audio kepada format Flash ini juga boleh dihantar melalui email. Format ini lebih kecil dibandingkan dengan format audio lain seperti WAV, MP3 atau Real.

Salah sangka Windows Vista

WINDOWS Vista adalah versi keenam bagi keluarga sistem operasi Microsoft Windows yang mula dipasarkan pada 8 November 2006 dan ia dilancarkan ke pasaran Malaysia pada 8 Februari 2007 menonjolkan antaramuka terkini yang cantik dan lutsinar dikenali sebagai Aero.

Walaupun baru berusia dua tahun berbanding sistem operasi sebelum ini, Vista menerima banyak kritikan sehingga menimbulkan kontroversi mengenai keberkesanan sistem terbabit di pasaran.

Namun, ia dinafikan Pengarah Kumpulan Perniagaan Pelanggan, Organisasi Perniagaan Pemasaran, Microsoft (Malaysia) Sdn Bhd, KT Ng yang menggambarkannya sebagai cabaran kepada semua produk baru di pasaran.

Menurut KT Ng, selepas lebih dua tahun di pasaran, Vista menunjukkan peningkatan dari segi jualannya apabila pengguna mula menerima sistem operasi terbabit sebaik memahami keperluannya secara menyeluruh.

"Memang diakui ketika peringkat permulaan sistem operasi Vista diperkenalkan di pasaran, ramai yang menganggap ia menyusahkan dan tidak stabil namun selepas beberapa tahun menemui pengguna, pandangan negatif itu terus lenyap," ujar Ng.

Mengulas mengenai penggunaan Vista yang dikatakan terlalu 'berat' untuk ditampung perkakasan perkomputeran, Ng memaklumkan pendapat itu hanya didorong salah faham mengenai spesifikasi sistem operasi diperlukan.

"Microsoft Vista memiliki enam versi yang berlainan mengikut keupayaan komputer masing-masing, kalau pengguna memasang versi Ultimate pada komputer berkeupayaan memori satu gigabait, pastinya ia tidak mencukupi," jelas Ng.

Katanya, Microsoft menyediakan enam versi berbeza bagi menampung keperluan perkakasan pengguna seperti 'Starter', 'Home Basic', 'Home Premium', 'Enterprise', 'Business' dan 'Ultimate'.

"Kesemua versi terbabit berfungsi secara berlainan. Mungkin ia menjadi salah faham apabila pengguna tidak diberi pemahaman jelas mengenai ciri setiap versi itu sehingga menimbulkan keraguan terhadap keupayaan Vista," katanya.

Ng berkata, walaupun pandangan negatif mengenai Windows Vista masih menular di kalangan pengguna, statistik yang ditonjolkan menunjukkan sebaliknya dengan penerimaan terhadap sistem operasi terbabit tidak pernah pudar.

"Mengikut kajian Itpsos Insight pada Disember 2007, lebih 71 peratus pengguna berpendapat Windows Vista lebih baik berbanding sistem operasi diguna pakai mereka sebelum ini.

"Selepas enam bulan pula iaitu pada Mei 2008, kajian dalaman mendapati 84 peratus pengguna yang memasang Windows Vista di tempat kerja atau rumah bersetuju untuk mencadangkannya kepada rakan lain," jelas Ng.

Katanya, Windows Vista mempunyai sistem keselamatan lebih baik berbanding XP dengan beberapa ciri diperbaharui menawarkan perlindungan yang tidak akan didapati pada produk lain.

"Ia termasuk kawalan akaun pengguna dan sistem pemacu enkripsi 'BitLocker' yang melindungi data walaupun pengguna kehilangan PC memandangkan pengguna kini lebih mudah alih dengan beberapa peranti," katanya.

Jelasnya, ia melegakan pengguna yang risau mengenai kehilangan data akibat kecurian terutama membabitkan maklumat tiada nilainya dalam sistem simpanan PC.

"Kajian kami juga mendapati Windows Vista mengurangkan kelemahan dari segi keselamatan sebanyak 20 peratus jika dibezakan dengan XP SP2 manakala ancaman 'malware' mampu dikurangkan 56 peratus," kata Ng.

Katanya, Windows Vista juga mempunyai kelebihan dari segi sistem mudah alih apabila ia mampu disepadukan dengan perkakasan berkaitab yang meningkat naik kebelakangan ini.

"Di samping itu, Windows Vista berjaya membuktikan keberkesanan dari sudut produktiviti apabila mampu mencari maklumat lebih pantas jika diperlukan dengan antaramuka mudah," tegasnya.

Bukti dikeluarkan penyelidik terkemuka iaitu IDC mendapati Windows Vista mengurangkan masa mencari maklumat kepada 42 peratus selain mengurangkan 16 peratus carian tidak berjaya berbanding XP SP2.

"Jadi, ke mana hala tuju Windows Vista selepas dilahirkan dua tahun yang lalu? Memang tidak dinafikan masyarakat terlalu terdedah kepada Windows XP kerana ia bertapak lebih enam tahun sejak 2001.

"Banyak aplikasi dibangunkan berdasarkan sistem operasi terbabit dan ramai juga yang bermain permainan komputer menggunakan perisian sama menyebabkan kesukarana menerima produk baru," katanya.

Beliau berkata, Microsoft menyedari pengaruh XP yang tegar di kalangan pengguna namun berusaha memberi kefahaman dari semasa ke semasa bagi mempromosikan Vista kepada mereka.

"Kalau dilihat di iklan atau pergilah ke gedung komputer Low Yatt, pengguna akan mendapati kebanyakan peranti menggunakan sistem operasi Windows Vista kerana ia adalah evolusi baru," ujar beliau.

Katanya, masalah aplikasi yang tidak dapat digunakan melalui platform Vista akan ditangani secara komperensif dengan kerjasama rakan kongsi bagi membolehkannya diselesaikan.

Mengulas mengenai kesediaan perkakasan PC yang mampu disesuaikan dengan Vista, Ng berkata ia bukan masalah besar kerana kebanyakan peranti dijual di kedai bukan lagi memiliki memori rendah.

"Ekosistem perkomputeran merubah segala-galanya membolehkan Windows Vista dipakai tanpa ragu," jelasnya.

Beliau turut membayangkan Microsoft kini bersedia untuk membawa Windows Vista dengan Pek Servis Ke-2 dalam tempoh suku kedua tahun ini.

KECOH seminggu dua ini dunia memperkatakan perihal selsema babi atau nama virusnya, H1N1 yang menggabungkan genetik babi, manusia dan burung

KECOH seminggu dua ini dunia memperkatakan perihal selsema babi atau nama virusnya, H1N1 yang menggabungkan genetik babi, manusia dan burung bukan setakat mendatangkan gejala ringan namun sehingga boleh mendatangkan maut.

Diberitakan juga, dalam tempoh hingga hari ini, lebih 1,000 kes dilaporkan sekurang-kurangnya di sembilan negara dengan lebih 100 kematian setakat ini.

Apa yang membimbangkan, selesema babi bukan sekadar menjadikannya kes yang diramalkan pakar sebagai pandemik atau wabak besar-besaran di seluruh dunia malah ia turut dieksploitasi gerombolan penjenayah 'spam'.

Penjenayah spam pantas menghidu peluang untuk mengaburi mata umum yang gelisah dengan penyebaran wabak penyakit berbahaya itu apabila cuba mengaut keuntungan menimbulkan kekacauan menggunakan e-mel palsu disebarkan ke 'peti surat elektronik' pengguna tanpa disedari.

Natijahnya, pengguna yang berniat untuk mengetahui maklumat terkini mengenai virus H1N1 di Internet terpaksa bimbang mengenai virus tersebar dalam komputer peribadi (PC) masing-masing lantaran membuka fail berintikan kod tertentu menular ke bahagian informasi rahsia.

Maklumlah, kebanyakan pengguna tidak menyedari status e-mel diterima kerana kebanyakan mereka mungkin dikaburi dengan ketakutan jangkitan wabak H1N1 sehingga mahu terus mendapatkan maklumat berkaitan sepantas mungkin sampai alpa menyemak kesahihan kandungan.

Kebimbangan penyebaran e-mel berkaitan selsema babi itu diakui pembekal perisian keselamatan, Symantec yang memberi amaran e-mel mengandungi spam berserakan di alam digital sama ada disedari atau sebaliknya.

Bahagian Maklum Balas Keselamatannya memberi amaran penyebaran virus maya selain H1N1 adalah cubaan menembusi PC pengguna seterusnya memahatkan 'malware' yang mampu mencuri data peribadi atau merosakkan struktur perkomputeran mereka.

Symantec mendapati cubaan berniat jahat itu dimulakan sebaik berita panas selsema babi merebak ke seluruh dunia melalui pemerhatian mereka yang mendapati penulis kod malware bersedia memasang kegiatan tidak bermoral itu.

"Penulis kod malware bekerjasama dengan penghantar spam dalam meloloskan bahan jahat ke sistem e-mel pengguna yang tidak tahu apa-apa melainkan mahu mendapatkan maklumat berkaitan virus sebenar iaitu H1N1," kata bahagian itu dalam blog mereka.

Menurut bahagian itu lagi, analisa sampel diambil masih lagi terhad namun menunjukkan bukti penggodam cuba mengekploitasi masalah masyarakat dunia dengan penyebaran malware.

Pakar keselamatan Symantec mengkaji kepilan berformatkan Adobe PDF mendapati kod malicious (berniat jahat) dihantar mempergunakan topik releven berkaitan virus sebenar seperti 'Swine influenza frequently asked questions.pdf'.

Ia disebarkan ke e-mel pengguna untuk meyakinkan mereka mengenai kandungan fail PDF terbabit berobjektifkan niat baik bagi membantu memperluaskan pemahaman mengenai virus H1N1 tapi ia sebenarnya menjangkitkan virus yang tidak kurang bahayanya.

Apabila pengguna cuba mengakses kepilan PDF tadi untuk membaca data, kod malware ditetapkan dalam format PDF akan cuba membiakkan satu lagi jenis malware iaitu InfoStealer yang melekat dalam sistem perkomputeran.

Lebih dahsyat, InfoStealer berupaya mencuri maklumat peribadi secara senyap dari PC mereka sendiri tanpa disedari.

Oleh itu, Symantec menasihatkan pengguna PC untuk terus menyemak keselamatan maya mereka dengan mengambil langkah proaktif memastikannya terkawal dan terpelihara.

Selain itu, pengguna perlu memperbaharui status keselamatan mereka dengan kerap dan mengambil langkah berjaga-jaga apabila membuka sebarang kepilan yang tidak diketahui asal-usulnya.

Penasihat Keselamatan Enterpris Symantec Corporation (Malaysia), Kannan Velayutham pula, berkata pengguna harus peka ketika mencari berita berkaitan virus H1N1 dengan tidak mengakses mana-mana sumber maklumat diragui.

"Kita perlu menyemak kesahihannya terlebih dahulu dan jangan terus membuka maklumat yang menggunakan 'headline' sensasi semata-mata," ujarnya.

Antara topik dalam bahasa Inggeris berkaitan virus H1N1 yang dieksploitasi penghantar spam termasuk :

  • Mexico on edge as reports of swine flu cases climb

  • UK monitoring swine flu outbreak

  • UK probes '17 swine flu reports'

  • Global panic as swine flu spreads to Europe

  • US declares emergency as Mexico flu death toll rises

  • Probable Mexico swine flu death toll - 103: Minister

  • Swine flu case confirmed in Spain

  • Are you worried about flu outbreak?

    Di samping itu, Laporan Spam Symantec pada April 2009 menunjukkan lebih 19 peratus spam yang dihantar di seluruh dunia pada Mac lalu bersangkut paut dengan isu kesihatan.

    Domain berkaitan 'Swine Flu' atau selsema babi itu mungkin sudah diceroboh penggodam untuk dijadikan hos kepada malware mahupun serangan 'phishing' kepada pengguna.

    Setiap kali dunia dikejutkan dengan isu besar, masyarakat mahukan kepantasan maklumat disalurkan secepat kilat.

    Fakta ini disedari penggodam dan ia menjadikan mereka sasaran paling tepat untuk serangan malware atau phishing sehingga menipu pengguna termasuk membabitkan wang ringgit.

    Eksploitasi wabak selsema babi ini juga mampu dijadikan alasan baru menghantar spam untuk untung pengiklanan atau 'spamvertising' membabitkan industri farmasi serta perubatan.

    Walaupun spam berkaitan kesihatan bukan perkara baru yang dijadikan modus operandi setiap kali berlaku sesuatu malah ia pernah digunakan kira-kira enam tahun lalu.

    Ketika itu, wabak SARS menjadi epidemik yang menggemparkan masyarakat dunia mengakibatkan penyebaran kempen spam dengan menghantar cecacing 'Coronex' kepada pengguna.

    Sementara itu, pengendali keselamatan perkomputeran, Trend Micro berjaya menghidu penyebaran e-mel menggunakan topik 'Swine flu worldwide!' atau Swine flu outbreak' yang digunakan sebagai memesongkan pandangan pengguna kepada kegiatan sebenar spam.

    Menurut Jurutera Penyelidikan Anti-Spamnya, Adriano Labiano, selepas pengumuman Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) berkaitan keseriusan tahap penularan virus selsema babi itu, penghantar spam pantas memperkembangkan kempen mereka.

    "Penghantar spam menggunakan teknik kejuruteraan sosial kerana mereka mengetahui potensi pengguna membuka e-mel dengan subjek itu akan lebih luas," katanya.

    Beliau berkata, kandungan mesej e-mel terbabit yang dijumpai Trend Micro langsung tidak berkaitan dengan selsema babi sebaliknya ia memaparkan ayat pendek dengan pautan alamat lain membawa anda ke kedai 'online' menjual pil pembesaran alat kelamin lelaki.

    Dalam pada itu, Makmal Avert McAfee mendapati lima peratus volum spam di seluruh dunia kini mengandungi perkataan 'swine flu' untuk menipu orang ramai membuka e-mel.

    Kajian mereka juga mendapati separuh daripada spam berkaitan selsema babi berasal dari Brazil, Amerika Syarikat dan Jerman.

    Makmal itu berhasil menemui kod malicious dalam satu e-mel yang mana satu laman web Rusia meminta pelawat memindah turun kodek video untuk menonton filem walaupun e-mel terbabit sepatutnya mengandungi maklumat berkaitan H1N1.

    McAfee juga mengeluarkan rujukan subjek yang digunakan penghantar spam mengandungi ayat berkaitan selsema babi seperti:

  • Salma Hayek caught swine flu!

  • Madonna caught swine flu!

  • First US swine flu victims!

  • US swine flu statistics

  • Swine flu worldwide!

  • Swine flu in Hollywood!

  • Swine flu in USA

    Walau apa pun keadaannya, masalah spam sering berkait kejuruteraan sosial, bidang yang sering dikaitkan dengan kecurian maklumat dan penceroboh sistem.

    Pengguna sewajarnya menyelidik kesahihan sesuatu e-mel sebelum membukanya atau sebarang kelipan dilampirkan malah lindungi juga komputer anda dengan kemas kini anti-virus secara automatik.
  • Pokok Terap Nasi (Artocarpus sp)

    tanya Norli Loman... pasal pokok nie.. dia keje kat FRIM.. hehe

    Berikut adalah nama pokok-pokok yang terdapat di hutan

    kasai daun besar ( pometia pinnata)
    terentang ( campnoosperma spp)
    jelawai jaha ( terminalia subspathulata hing )
    keruing ( diptrocarpus spp )
    keledang tampang
    kelat ( syzygium spp)
    cempedak ( artocarpus kemando)
    kenanga ( cananga odorata )
    kembang semangkok ( serphium spp)
    balek angin ( mallotus spp)
    durian kampung ( durio ziberthinus murray )
    terap nasi ( artocarpus elasticus )
    meranti paang ( shorea bracteolata dyer )
    meranti tembaga ( shorea loprosula )
    meranti melantai
    meranti rambai daun ( shorea acuminate dyer )
    meranti nemesu ( shorea pauciflora king )
    meranti kepong ( shorea ovalis )
    meranti sarang punai sesenduk
    damar hitam ( shorea spp )
    damar hitam pipit ( shorea multiflora symington )
    kedondong ( dacryodes spp)
    kedondong sengkuang ( seutinanthe brunnea)
    kedondong kerantai licin ( santiria leevigata )
    leban ( vitex spp)
    merbau ( linisia palembanica)
    melunak ( pentace spp)
    ara ( ficus spp)
    merawan siput jantan ( hopea odorata )
    gapis (saraca spp)
    mahang ( makaranga spp)
    bayur bukit mempening ( lithocarpus spp)
    penarahan (horsfielda spp)

    *nak tahu lebih lanjut tanye Norli Loman, huhu




    Tuesday, May 5, 2009

    Bukan Kerana Nama

    Ramli Sarip & A Romzie (Mohamad Bakri Johari)

    Bukan Kerana Nama 

    Jangan kau pandang bibir yang manis
    Kerana dia bisa menghancurkan
    Jangan kau pandang wajah yang indah
    Kerana dia bisa meracunmu

    ( korus )
    Dengarlah hai teman
    Dengarkan bersama
    Aku menulis bukan kerna nama
    Kerna sifat kasih
    Pada sesama insan
    Dan menyatakan kasih sayangmu
    Kita sama semuanya sama
    Apa yang ada hanyalah kehidupan

    Jangan kau dengar puisi dusta
    Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
    Dengarkanlah puisi di pusaka
    Yang telah turun temurun hari ini

    Jangan kau alas hatimu itu
    Dengan secebis warna kehitaman
    Dialah seperti anai-anai

    Lambat laun hancurlah dirimu

    *Aku kerja kat ASYIKfm bukan kerana nak kejar glamer, bukan kerana nak kejar pangkat,aku kerja sebab aku nak tengok bangsa "Kiten" ini terus berjaya sama macam Masyarakat yang dah maju, ayuh bangsaku.... terus bekerja untuk bangsa dan negara bukan kerana nama.... 

    Uji Bakat Juara ASYIK 2009 telah bermula

    Juara ASYIK 2009 telah bermula...2 dan 3 Mei 2009...ayuh jumpe Pokos dan Atok....huhu