Monday, November 23, 2009

Omar,Kg Putra, Negeri Sembilan

video

Semasa rakaman Gradung Gradeng 2009, Di Kg Putra, Negeri Sembilan


video

Azhar Vokalist Kumpulan Penseq

Monday, November 16, 2009

Magis Belantara


Tarikh: 14 November - 31 Disember 2009
Masa: 9.00 pagi - 6.00 petang
Tempat: Galeri 2, Muzium Negara

Pameran perubatan tradisional Orang Asli ini secara perbandingannya merangkumi tiga kelompok utama di Semenanjung Malaysia iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Proto yang mengandungi 18 suku kaum. Walau bagaimana pun tumpuan pameran lebih kepada suku kaum yang besar dan utama seperti suku kaum Semai, Temiar, Jahut dan Temuan. Suku kaum lain walau pun tidak dinyatakan dalam pameran tetapi menggunakan herba yang sama cuma berbeza dari segi panggilan nama sahaja. Pameran ini juga hanya mengambil sebanyak 54 jenis herba yang popular dan lazim digunakan oleh Orang Asli dalam kehidupan seharian mereka.

Orang Asli mewarisi adat dan budaya yang kaya dengan pantang larang dari nenek moyang mereka. Sebagai masyarakat yang berpegang kepada fahaman animisme, sistem kepercayaan mereka dilindungi oleh semangat alam dan tumbuh-tumbuhan. Mereka amat mempercayai semangat baik dan semangat jahat yang menyelubungi setiap aspek dalam kehidupan seharian. Setiap benda atau perkara yang berlaku atau akan berlaku di sekeliling mereka dipercayai mempunyai semangat yang berkuasa untuk mengundang kesenangan atau kemudaratan.

Tumbuh-tumbuhan mempunyai hubungan yang rapat dalam mewarnai kehidupan masyarakat Orang Asli. Malahan kesinoniman mereka dengan alam tumbuhan ini menjadikan mereka pakar dalam bidang tersebut dan sering menjadi rujukan para penyelidik yang menjalankan kajian. Daripada akar pokok sehinggalah kepada buahnya, semuanya dikenalpasti mempunyai fungsi dan kegunaannya yang tersendiri. Tumbuh-tumbuhan bagi mereka mempunyai pelbagai kegunaan yang merangkumi pelbagai aspek dalam kehidupan mereka seharian samada dijadikan makanan, hiasan kediaman, kegunaan harian, kraftangan dan sudah pastilah perubatan. Pameran ini terbahagi kepada enam segmen iaitu :

Segmen 1

Pengenalan dan peranan herba dalam masyarakat Orang Asli

Segmen 2

Rahsia sumber herba iaitu keistimewaan herba, kepercayaan dan pantang larang semasa proses mendapatkan herba dari hutan

Segmen 3

Magis dan ritual seperti amalan Sewang dan Benisoy dalam perubatan

Segmen 4

Proses penghasilan sesuatu herba secara tradsisional dari sumber hutan hingga ke peringkat akhir serta peralatan yang digunakan dalam proses ini

Segmen 5

Herba yang telah dikormesilkan kepada skala yang lebih besar dengan penghasilan pelbagai produk oleh syarikat-syarikat besar

Segmen 6

Langkah-langkah pemuliharaan yang diambil oleh pihak kerajaan dan swasta melalui Akta, Penyelidikan saintifik (FRIM) dan penubuhan banyak taman-taman herba dan botanical

Komuter Lagi...


Penumpang bertanya: Perubahan atau penambahbaikan

MINGGU lepas, apabila Selak menyelak perkhidmatan pengangkutan awam komuter, reaksi daripada pembaca amat menggalakkan. Tidak ada yang tidak bersetuju dengan keluhan yang dilontarkan.

Itu adalah fakta. Malahan mereka meminta supaya isu pengangkutan awam ini diberi perhatian lebih serius dan menyeluruh yang melibatkan kedua-dua sistem transit aliran ringan (LRT), monorel dan teksi. Maka sekali lagi isu ini akan dibangkitkan. Tetapi sebelum itu, kita singgah di Hentian Puduraya yang sudah banyak jasanya. Tetapi ada yang kata kompleks hentian itu seperti ‘perangkap’ maut. Penulis tercari-cari di mana silapnya. Sebelum ini sistem pengudaraan yang berpunca daripada asap bas yang boleh menjejaskan kesihatan sudah pun diperbetulkan walaupun masih boleh diperbaiki.

Setelah bertanya kepada orang yang merungut, barulah penulis ternampak silapnya. Semuanya berpunca daripada mahu mengelakkan kesesakan kenderaan dan menghalang penumpang atau pengguna Hentian Puduraya menyeberangi jalan tanpa menggunakan jejantas. Bahagian hadapan tiga pintu masuk utama hentian telah dipagar. Tidak ada ruang bagi pejalan kaki menyeberang jalan. Ramai yang bertanya apa akan jadi sekiranya berlaku sesuatu di dalam kompleks itu? Apakah semuanya akan bergegas ke jejantas? Sejauh mana tahap keselamatan jejantas itu? Pengguna juga merungut kerana terpaksa berjalan jauh sambil mengheret beg ke kompleks itu kemudian turun mendapatkan bas. Mereka merungut kerana tidak berpeluang turun di hadapan pintu masuk hentian sebaliknya berjalan jauh. Niat murni pihak berkuasa amat dihargai tetapi apakah kesan kepada orang ramai? Begitulah keluhan pengguna di hentian tersebut.

Berbalik kepada Selak minggu lepas, Sabtu lalu, penulis sekali lagi menggunakan komuter sekitar 1.30 petang dari Kajang ke KL Sentral. Tidak pasti sama ada ketika itu dianggap waktu puncak. Bagaimanapun tren yang tiba dari Seremban itu sudah pun dipenuhi penumpang. Jangan harap nak dapat tempat duduk tetapi masih ada ruang untuk berdiri! Di stesen Serdang, makin ramai yang naik, keadaan semakin menyeksakan. Polis bantuan berteriak kepada penumpang ‘‘masuk dalam...masuk dalam.’’ Maka penumpang pandailah menyusun kedudukan agar lebih ramai boleh masuk ke dalam ‘perut’ komuter. Di Bandar Tasek Selatan, ada lagi yang turun tetapi yang naiknya lebih ramai. Di stesen yang dianggap paling popular iaitu Mid Valley, yang turun juga ramai tetapi yang naik lebih kurang sama.

Di KL Sentral, penulis kemudian mengambil LRT bagi melihat perbezaan perkhidmatannya. Secara kebetulan, penulis mahu ke Kompleks Haji Kelana Jaya untuk mengucapkan selamat jalan kepada sepupu yang mahu berangkat ke tanah suci Mekah. Mengikut jadual, rombongan dari Guar Perahu, Bukit Mertajam itu akan tiba pada pukul 3.30 petang. Dan bagi mengelak kemungkinan kesesakan di Lebuh Raya Persekutuan, pilihan terbaik ialah menaiki LRT.

Lega rasanya apabila berpeluang duduk di dalam LRT. Walaupun baru terlepas satu tren tetapi masa menunggu tren berikutnya amat singkat. Perjalanannya pantas, pendingin hawa juga memuaskan. Di stesen Taman Bahagia, teksi berbaris panjang dan penulis mengambil kenderaan awam itu dengan kadar tambang RM5. Tiada kesesakan. Lega kerana tiba di kompleks itu lebih awal. Begitulah nikmatnya jika pengangkutan awam kita cekap, cepat, selesa dan selamat. Namun tidak semuanya baik. Banyak rungutan di sana sini.

Rentetan Selak minggu lalu, seorang pengguna yang juga pegawai di sebuah agensi kerajaan menulis: ‘‘Terima kasih kerana membangkitkan semula isu ini yang mungkin telah ribuan kali keluar di merata media tetapi tidak ada satu pun usaha positif kerajaan menangani masalah yang ‘sangat besar’ ini (kepada orang politik mungkin tersangat kecil kerana mereka tidak menggunakan langsung kerana ada kenderaan mewah, ada pemandu). Akhbar perlulah mengutarakan banyak perkara mengenai ‘rakyat’ kerana 1Malaysia ‘Rakyat didahulukan.’

“Saya sebagai pengguna KTM Komuter dari Nilai ke stesen Bank Negara selama lima tahun amat lega dengan artikel ini. Untuk apa peruntukan RM100 juta membangunkan anak-anak supaya cerdik dan bijaksana sedangkan apabila mereka besar nanti mereka berhadapan dengan 1001 masalah yang tak pernah diselesaikan. Eloklah peruntukan 2010 sebanyak RM100 juta digunakan untuk membeli komuter baru bagi membantu kami yang menggunakan satu-satunya alternatif yang ada.’’

Beliau juga bertanya, adakah dalam KRA Nasional " Membaiki sistem pengangkutan awam” akan tercapai kalau sebelah mata pun (pemimpin) tak tengok komuter?’’

Seorang CEO syarikat swasta pula membangkitkan masalah copet.

Beliau memberitahu: ‘‘Baru-baru ini rakan saya dari China hilang kira-kira RM8,000 di dalam komuter ketika beliau dalam perjalanan dari KL Sentral ke pejabat saya di Batu 3. Apabila beliau membuat laporan, saya dimaklumkan copet di dalam KTM Komuter menjadi perkara biasa dan banyak laporan diterima.’’

CEO itu dukacita kerana rakannya sudah mendapat gambaran buruk apabila kali pertama tiba di negara ini bagi meninjau peluang pelaburan.

‘‘Saya juga melawat China dan menggunakan LRT tetapi ia begitu sistematik, tidak seperti khidmat komuter,’’ katanya yang bersedia membawa rakannya menemui KTMB untuk menceritakan apa yang berlaku.

Seorang lagi eksekutif yang menggunakan komuter sejak lima tahun lalu menyifatkan perkhidmatan itu masih tidak berubah tetapi semakin bermasalah. Daripada masa menunggu 15 minit kepada 20 minit dan kini 30 minit.

‘‘Pada hari ini, 5 November, selepas lima hari KTM Komuter mengubah jadual yang dikatakan dapat mengatasi masalah penumpang tetapi masih membatalkan tren. Adakah ingin mengubah masa (waktu menunggu) kepada 1 jam pula? Saya sebelum ini menaiki tren 6.33 pagi dari stesen Kuang ke stesen Bank Negara tetapi selepas perubahan, jadual dipercepatkan kepada 6.23 pagi. Saya terlepas tren itu. Bagaimanapun saya berpendapat dapat menaiki tren Kajang pada pukul 6.38 pagi tetapi tren itu dibatalkan. Jadi saya terpaksa menaiki tren 6.53 pagi yang sememangnya amat sesak. Adakah ini perubahan atau penambahbaikan?,”

Lain pula ceritanya pada sebelah petang.

‘‘Kakitangan kerajaan misalnya pulang pukul 4.30 petang, 5 petang dan 5.30 petang. Kakitangan yang pulang 4.30 petang belum tentu dapat naik tren 4.53 petang dari stesen Bank Negara. Pasti sebahagiannya akan menaiki tren 5.24 petang bersama kakitangan yang pulang pukul 5 petang. Amatlah sesak. Itu baru kakitangan kerajaan, tidak ditambah kakitangan swasta atau penumpang lain. Jika tren dibatalkan, lagilah teruk. Bersesak-sesak di stesen sehingga waktu maghrib. Tolonglah perbaiki sistem perkhidmatan. Jangan asyik sibuk baiki, cantikkan dan tambah stesen tetapi sistem teruk. PM Pak Lah pun dah naik tapi tak berubah juga.’’

Begitulah keluhan mereka yang menggunakan perkhidmatan KTM Komuter.

Monday, November 9, 2009

Komuter Oh Komuter




ARKIB : 09/11/2009 UTUSAN MALAYSIA

Khidmat KTM Komuter semakin baik atau bertambah buruk?

SEMALAM, ketika tercari-cari mengenai isu apa yang ingin ditulis, penulis terselak satu blog luahan rasa seorang pengguna KTM Komuter.

Beliau 'tidak bahagia' dengan perkhidmatan yang berusia 14 tahun itu. Setelah membaca luahannya, penulis mahu membicarakan isu ini. Dan ini juga bukan kali pertama penulis menyelak isu ini. Maaflah rakan-rakan di KTM Komuter kerana membangkitkan lagi cerita lama ini.

Secara kebetulan pula, jadual perkhidmatan KTM Komuter berubah lagi. Tidak pasti perubahan kali ke berapa. Tetapi yang pasti antara tujuannya adalah untuk memastikan ketepatan waktu ketibaan tren. Selama ini jadual ketibaan tren tidak memuaskan.

Menurut penulis blog berkenaan, apabila tren tiba di stesen, polis bantuan meniup wisel sana sini memberitahu penumpang supaya beri laluan dahulu. Malahan katanya, ada pegawai KTM yang meluru datang dan menjerit mengarahkan penumpang himpit ke tengah. ''Menjerit bagaikan penumpang yang berpeluh menunggu tren tiba tidak beretika dalam mencari kedudukan selesa dalam tren,'' kata penulis itu.

Beliau membangkitkan pelbagai masalah lagi termasuk tren yang tiba-tiba berhenti di atas landasan di antara stesen dan pendingin hawa yang tidak berfungsi. Kesimpulannya beliau menyifatkan khidmat komuter adalah uzur. Dan baginya menaiki komuter ke tempat kerja tidak seindah dulu. Baginya lebih baik kembali menggunakan kereta.

Berbalik kepada penjadualan semula mulai 1 November lalu, pengumuman yang dikeluarkan ialah KTM Komuter akan berlepas dengan kekerapan 15 minit pada waktu puncak bagi sektor berkepadatan tinggi iaitu Sungai Buloh - Kajang dan Shah Alam - KL Sentral. Manakala para penumpang Rawang, Seremban, Sentul dan Pelabuhan Klang masih boleh menikmati perjalanan dengan KTM komuter pada kekerapan 30 minit. Di luar waktu puncak pula kekerapan ialah 30 minit bagi semua sektor.

Waktu puncak yang dimaksudkan ialah antara 6.30 hingga 9.30 pagi (waktu orang ramai pergi kerja) dan 4.45 petang hingga 8.30 malam atau 9 malam (waktu pulang kerja).

Seingat penulis, pada 17 Mei 2008, penjadualan semula dilakukan dalam usaha menangani masalah kesesakan dan kelewatan tren. Mengikut jadual baru itu (2008), kekerapan tren bagi setiap 20 minit sepanjang hari dan bukan lagi 15 minit pada waktu puncak sementara kekerapan 20 minit pada waktu luar puncak. Hasrat KTM ialah dengan penjadualan semula itu ia mampu meningkatkan ketepatan waktu ketibaan tren daripada 70 peratus kepada 90 peratus.

Berbanding dengan 2008, adakah penjadualan semula 1 November 2009 sebagai pembaharuan atau satu langkah berundur ke belakang? Masa menunggu dari 15 minit kepada 20 minit dan kini 30 minit. Adakah ini pembaharuan? KTM akan memberi jawapan bahawa langkah itu bagi mengelakkan jadual ketibaan tren terjejas.

Tetapi apakah kesannya kepada penumpang? KTM harus ingat bahawa komuter bergerak di kawasan Lembah Klang - bermula di Rawang hingga Seremban dan Pelabuhan Klang - Sentul. Ia bukan perkhidmatan di kampung atau pinggir bandar antara Rawang - Ipoh atau Seremban - Gemas. Ia juga bukan perkhidmatan Ipoh - Bukit Mertajam atau Bukit Mertajam - Sungai Petani.

Di Lembah Klang, ketika ini sudah tidak ada lagi istilah waktu puncak. Warga Lembah Klang 'hidup' 24 jam. Lihatlah jalan raya utama di sekitar Kuala Lumpur dan pinggirnya. Kesesakan bukan lagi ketika orang pergi kerja atau sebaliknya. Kesesakan berlaku sepanjang masa, tidak terbatas pada waktu tertentu. Begitu juga dengan pengguna komuter.

Akibat penjadualan semula ini, tren mungkin datang tepat pada waktunya tetapi jumlah penumpang yang 'terkandas' di stesen meningkat. Bayangkan jika terlepas tren pukul 3 petang, bermakna anda perlu menunggu setengah jam lagi. Jika tren yang datang itu bagaikan sardin dalam tin dan anda tidak sanggup masuk berasak-asak di dalam koc, maka masa menunggu meningkat kepada satu jam. Itu tidak termasuk jika tren dibatalkan atau mengalami kelewatan.

Apa yang dapat diperhatikan, apabila kekerapan dikurangkan selepas waktu puncak, tren dibatalkan, maka jumlah penumpang bagi setiap perjalanan meningkat sehingga 'perut' komuter bagaikan tin sardin.

Maka tidak hairanlah sekiranya seorang pembaca baru-baru ini dalam Forum Utusan Malaysia memberitahu, beliau hanya sekali dua mendapat tempat duduk dalam perjalanan dari stesen Bangi ke KL Sentral. Itu kira nasib baik terpaksa bergayut dalam jarak yang boleh dianggap dekat sedangkan ada yang berdiri dari Seremban ke Kuala Lumpur. Jangan haraplah pelajar-pelajar atau kakitangan awam yang menggunakan perkhidmatan itu membaca buku, majalah atau surat khabar sementara tiba ke destinasi. Begitulah khidmat KTM Komuter kita.

Kadangkala timbul rasa cemburu apabila melihat ERL begitu pantas melintasi laluan berhampiran stesen Salak Selatan atau Bandar Tasek Selatan. Di dalam 'perut' ERL, tidak ada manusia yang berdiri. Mereka begitu selesa. Apakah dalam sistem pengangkutan awam juga wujud antara dua darjat - si miskin hanya layak menggunakan beca dan si kaya mengguna kereta?

Kerajaan perlu membantu KTM untuk memenuhi kehendak pengguna pengangkutan awam ini. Sudah lama kita mendengar rungutan KTM bahawa mereka kekurangan set tren. Ini punca kelemahan perkhidmatan ini. Khabarnya 2013 baru selesai. Tetapi untuk jangka pendek, apakah jalan penyelesaiannya?

Siapa prihatin masalah ini? Berapa ramai wakil rakyat yang peka?

Baru-baru ini, seorang wakil rakyat membangkitkan isu Syarikat Prasarana Sdn. Bhd. yang mengambil alih Rapid KL dan Rapid Penang. Kerajaan dikatakan mahu 'menyelamatkan' syarikat yang dikatakan rugi.

Tetapi sebenarnya, ia bukan untuk menyelamatkan syarikat sebaliknya bagi memastikan operasi pengangkutan awam berjalan lancar. Memang syarikat bas Rapid tidak akan mencatatkan keuntungan. Apa tidaknya tambang RM2 boleh pergi ke mana sahaja sehari semalam. Begitu murahnya hati kerajaan ketika itu. Tetapi kini keadaan sudah berubah. Tiada lagi tambang RM2 sehari semalam.

Jika kerajaan boleh membantu Rapid KL dan Rapid Penang, kenapa tidak dalam isu KTM Komuter ini? Janganlah membiarkan pengguna komuter melepaskan geram terhadap kerajaan dalam pilihan raya umum.

Ya...mereka mungkin 'cari makan' di Lembah Klang, bukannya pengundi. Tetapi mereka boleh menterjemahkan kegelisahan saban hari untuk ke tempat kerja melalui ibu bapa, saudara mara atau sahabat handai di kampung tidak kira di Permatang Pauh, Bukit Gantang, Kuala Terengganu atau di mana sahaja!

NOTA: AKU DAH JEMU DENGAN PERKHIDMATAN KOMUTER....BUAT LA MCM MANE PUN.. TETAP SAMA...

Friday, November 6, 2009

FTG-Mana Tahan

---> klik untuk download g Mana Tahan.mp3

---> klik untuk download lagu keliru dari FTG b Keliru.mp3


Tajuk/Lirik Lagu: Mana Tahan
Penyanyi: FTG
Album: Aku Tak Peduli (1998)

Jalan-jalan pasar minggu
Aku dapat awek baru
Hari-hari kena tunggu
Lama-lama rasa jemu

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Dia ingat dia cantek
Tapi jalan macam itik
Hantar pergi hantar balik
Lama-lama kau serik

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Lebih baik sendiri
Tak perlu susah hati
Tak suka boleh pergi
Senangku cari ganti

Hari-hari pergi market
Hendak makan kari ikan
Mengigil satu badan
Lama-lama aku pengsan

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Hampir-hampir lapan bulan
Hidup aku tertekan
Jangan-jangan kau perasan
Tak suka boleh jalan

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan



* PENYANYI Bart (Ibat Karim; lahir 1967 di Bagan Serai, Perak)
* Tajul (pernah menyertai kumpulan Hidayu)
* GITAR Jac (Mohd Rafli Mohd Isa; berkahwin dengan Abot)
* BASS Mie (Azmi Ibrahim)
* DRAM Zam (Mohd Nizam Mohd Shariff)