Monday, November 23, 2009

Omar,Kg Putra, Negeri Sembilan

video

Semasa rakaman Gradung Gradeng 2009, Di Kg Putra, Negeri Sembilan


video

Azhar Vokalist Kumpulan Penseq

Monday, November 16, 2009

Magis Belantara


Tarikh: 14 November - 31 Disember 2009
Masa: 9.00 pagi - 6.00 petang
Tempat: Galeri 2, Muzium Negara

Pameran perubatan tradisional Orang Asli ini secara perbandingannya merangkumi tiga kelompok utama di Semenanjung Malaysia iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Proto yang mengandungi 18 suku kaum. Walau bagaimana pun tumpuan pameran lebih kepada suku kaum yang besar dan utama seperti suku kaum Semai, Temiar, Jahut dan Temuan. Suku kaum lain walau pun tidak dinyatakan dalam pameran tetapi menggunakan herba yang sama cuma berbeza dari segi panggilan nama sahaja. Pameran ini juga hanya mengambil sebanyak 54 jenis herba yang popular dan lazim digunakan oleh Orang Asli dalam kehidupan seharian mereka.

Orang Asli mewarisi adat dan budaya yang kaya dengan pantang larang dari nenek moyang mereka. Sebagai masyarakat yang berpegang kepada fahaman animisme, sistem kepercayaan mereka dilindungi oleh semangat alam dan tumbuh-tumbuhan. Mereka amat mempercayai semangat baik dan semangat jahat yang menyelubungi setiap aspek dalam kehidupan seharian. Setiap benda atau perkara yang berlaku atau akan berlaku di sekeliling mereka dipercayai mempunyai semangat yang berkuasa untuk mengundang kesenangan atau kemudaratan.

Tumbuh-tumbuhan mempunyai hubungan yang rapat dalam mewarnai kehidupan masyarakat Orang Asli. Malahan kesinoniman mereka dengan alam tumbuhan ini menjadikan mereka pakar dalam bidang tersebut dan sering menjadi rujukan para penyelidik yang menjalankan kajian. Daripada akar pokok sehinggalah kepada buahnya, semuanya dikenalpasti mempunyai fungsi dan kegunaannya yang tersendiri. Tumbuh-tumbuhan bagi mereka mempunyai pelbagai kegunaan yang merangkumi pelbagai aspek dalam kehidupan mereka seharian samada dijadikan makanan, hiasan kediaman, kegunaan harian, kraftangan dan sudah pastilah perubatan. Pameran ini terbahagi kepada enam segmen iaitu :

Segmen 1

Pengenalan dan peranan herba dalam masyarakat Orang Asli

Segmen 2

Rahsia sumber herba iaitu keistimewaan herba, kepercayaan dan pantang larang semasa proses mendapatkan herba dari hutan

Segmen 3

Magis dan ritual seperti amalan Sewang dan Benisoy dalam perubatan

Segmen 4

Proses penghasilan sesuatu herba secara tradsisional dari sumber hutan hingga ke peringkat akhir serta peralatan yang digunakan dalam proses ini

Segmen 5

Herba yang telah dikormesilkan kepada skala yang lebih besar dengan penghasilan pelbagai produk oleh syarikat-syarikat besar

Segmen 6

Langkah-langkah pemuliharaan yang diambil oleh pihak kerajaan dan swasta melalui Akta, Penyelidikan saintifik (FRIM) dan penubuhan banyak taman-taman herba dan botanical

Komuter Lagi...


Penumpang bertanya: Perubahan atau penambahbaikan

MINGGU lepas, apabila Selak menyelak perkhidmatan pengangkutan awam komuter, reaksi daripada pembaca amat menggalakkan. Tidak ada yang tidak bersetuju dengan keluhan yang dilontarkan.

Itu adalah fakta. Malahan mereka meminta supaya isu pengangkutan awam ini diberi perhatian lebih serius dan menyeluruh yang melibatkan kedua-dua sistem transit aliran ringan (LRT), monorel dan teksi. Maka sekali lagi isu ini akan dibangkitkan. Tetapi sebelum itu, kita singgah di Hentian Puduraya yang sudah banyak jasanya. Tetapi ada yang kata kompleks hentian itu seperti ‘perangkap’ maut. Penulis tercari-cari di mana silapnya. Sebelum ini sistem pengudaraan yang berpunca daripada asap bas yang boleh menjejaskan kesihatan sudah pun diperbetulkan walaupun masih boleh diperbaiki.

Setelah bertanya kepada orang yang merungut, barulah penulis ternampak silapnya. Semuanya berpunca daripada mahu mengelakkan kesesakan kenderaan dan menghalang penumpang atau pengguna Hentian Puduraya menyeberangi jalan tanpa menggunakan jejantas. Bahagian hadapan tiga pintu masuk utama hentian telah dipagar. Tidak ada ruang bagi pejalan kaki menyeberang jalan. Ramai yang bertanya apa akan jadi sekiranya berlaku sesuatu di dalam kompleks itu? Apakah semuanya akan bergegas ke jejantas? Sejauh mana tahap keselamatan jejantas itu? Pengguna juga merungut kerana terpaksa berjalan jauh sambil mengheret beg ke kompleks itu kemudian turun mendapatkan bas. Mereka merungut kerana tidak berpeluang turun di hadapan pintu masuk hentian sebaliknya berjalan jauh. Niat murni pihak berkuasa amat dihargai tetapi apakah kesan kepada orang ramai? Begitulah keluhan pengguna di hentian tersebut.

Berbalik kepada Selak minggu lepas, Sabtu lalu, penulis sekali lagi menggunakan komuter sekitar 1.30 petang dari Kajang ke KL Sentral. Tidak pasti sama ada ketika itu dianggap waktu puncak. Bagaimanapun tren yang tiba dari Seremban itu sudah pun dipenuhi penumpang. Jangan harap nak dapat tempat duduk tetapi masih ada ruang untuk berdiri! Di stesen Serdang, makin ramai yang naik, keadaan semakin menyeksakan. Polis bantuan berteriak kepada penumpang ‘‘masuk dalam...masuk dalam.’’ Maka penumpang pandailah menyusun kedudukan agar lebih ramai boleh masuk ke dalam ‘perut’ komuter. Di Bandar Tasek Selatan, ada lagi yang turun tetapi yang naiknya lebih ramai. Di stesen yang dianggap paling popular iaitu Mid Valley, yang turun juga ramai tetapi yang naik lebih kurang sama.

Di KL Sentral, penulis kemudian mengambil LRT bagi melihat perbezaan perkhidmatannya. Secara kebetulan, penulis mahu ke Kompleks Haji Kelana Jaya untuk mengucapkan selamat jalan kepada sepupu yang mahu berangkat ke tanah suci Mekah. Mengikut jadual, rombongan dari Guar Perahu, Bukit Mertajam itu akan tiba pada pukul 3.30 petang. Dan bagi mengelak kemungkinan kesesakan di Lebuh Raya Persekutuan, pilihan terbaik ialah menaiki LRT.

Lega rasanya apabila berpeluang duduk di dalam LRT. Walaupun baru terlepas satu tren tetapi masa menunggu tren berikutnya amat singkat. Perjalanannya pantas, pendingin hawa juga memuaskan. Di stesen Taman Bahagia, teksi berbaris panjang dan penulis mengambil kenderaan awam itu dengan kadar tambang RM5. Tiada kesesakan. Lega kerana tiba di kompleks itu lebih awal. Begitulah nikmatnya jika pengangkutan awam kita cekap, cepat, selesa dan selamat. Namun tidak semuanya baik. Banyak rungutan di sana sini.

Rentetan Selak minggu lalu, seorang pengguna yang juga pegawai di sebuah agensi kerajaan menulis: ‘‘Terima kasih kerana membangkitkan semula isu ini yang mungkin telah ribuan kali keluar di merata media tetapi tidak ada satu pun usaha positif kerajaan menangani masalah yang ‘sangat besar’ ini (kepada orang politik mungkin tersangat kecil kerana mereka tidak menggunakan langsung kerana ada kenderaan mewah, ada pemandu). Akhbar perlulah mengutarakan banyak perkara mengenai ‘rakyat’ kerana 1Malaysia ‘Rakyat didahulukan.’

“Saya sebagai pengguna KTM Komuter dari Nilai ke stesen Bank Negara selama lima tahun amat lega dengan artikel ini. Untuk apa peruntukan RM100 juta membangunkan anak-anak supaya cerdik dan bijaksana sedangkan apabila mereka besar nanti mereka berhadapan dengan 1001 masalah yang tak pernah diselesaikan. Eloklah peruntukan 2010 sebanyak RM100 juta digunakan untuk membeli komuter baru bagi membantu kami yang menggunakan satu-satunya alternatif yang ada.’’

Beliau juga bertanya, adakah dalam KRA Nasional " Membaiki sistem pengangkutan awam” akan tercapai kalau sebelah mata pun (pemimpin) tak tengok komuter?’’

Seorang CEO syarikat swasta pula membangkitkan masalah copet.

Beliau memberitahu: ‘‘Baru-baru ini rakan saya dari China hilang kira-kira RM8,000 di dalam komuter ketika beliau dalam perjalanan dari KL Sentral ke pejabat saya di Batu 3. Apabila beliau membuat laporan, saya dimaklumkan copet di dalam KTM Komuter menjadi perkara biasa dan banyak laporan diterima.’’

CEO itu dukacita kerana rakannya sudah mendapat gambaran buruk apabila kali pertama tiba di negara ini bagi meninjau peluang pelaburan.

‘‘Saya juga melawat China dan menggunakan LRT tetapi ia begitu sistematik, tidak seperti khidmat komuter,’’ katanya yang bersedia membawa rakannya menemui KTMB untuk menceritakan apa yang berlaku.

Seorang lagi eksekutif yang menggunakan komuter sejak lima tahun lalu menyifatkan perkhidmatan itu masih tidak berubah tetapi semakin bermasalah. Daripada masa menunggu 15 minit kepada 20 minit dan kini 30 minit.

‘‘Pada hari ini, 5 November, selepas lima hari KTM Komuter mengubah jadual yang dikatakan dapat mengatasi masalah penumpang tetapi masih membatalkan tren. Adakah ingin mengubah masa (waktu menunggu) kepada 1 jam pula? Saya sebelum ini menaiki tren 6.33 pagi dari stesen Kuang ke stesen Bank Negara tetapi selepas perubahan, jadual dipercepatkan kepada 6.23 pagi. Saya terlepas tren itu. Bagaimanapun saya berpendapat dapat menaiki tren Kajang pada pukul 6.38 pagi tetapi tren itu dibatalkan. Jadi saya terpaksa menaiki tren 6.53 pagi yang sememangnya amat sesak. Adakah ini perubahan atau penambahbaikan?,”

Lain pula ceritanya pada sebelah petang.

‘‘Kakitangan kerajaan misalnya pulang pukul 4.30 petang, 5 petang dan 5.30 petang. Kakitangan yang pulang 4.30 petang belum tentu dapat naik tren 4.53 petang dari stesen Bank Negara. Pasti sebahagiannya akan menaiki tren 5.24 petang bersama kakitangan yang pulang pukul 5 petang. Amatlah sesak. Itu baru kakitangan kerajaan, tidak ditambah kakitangan swasta atau penumpang lain. Jika tren dibatalkan, lagilah teruk. Bersesak-sesak di stesen sehingga waktu maghrib. Tolonglah perbaiki sistem perkhidmatan. Jangan asyik sibuk baiki, cantikkan dan tambah stesen tetapi sistem teruk. PM Pak Lah pun dah naik tapi tak berubah juga.’’

Begitulah keluhan mereka yang menggunakan perkhidmatan KTM Komuter.

Monday, November 9, 2009

Komuter Oh Komuter




ARKIB : 09/11/2009 UTUSAN MALAYSIA

Khidmat KTM Komuter semakin baik atau bertambah buruk?

SEMALAM, ketika tercari-cari mengenai isu apa yang ingin ditulis, penulis terselak satu blog luahan rasa seorang pengguna KTM Komuter.

Beliau 'tidak bahagia' dengan perkhidmatan yang berusia 14 tahun itu. Setelah membaca luahannya, penulis mahu membicarakan isu ini. Dan ini juga bukan kali pertama penulis menyelak isu ini. Maaflah rakan-rakan di KTM Komuter kerana membangkitkan lagi cerita lama ini.

Secara kebetulan pula, jadual perkhidmatan KTM Komuter berubah lagi. Tidak pasti perubahan kali ke berapa. Tetapi yang pasti antara tujuannya adalah untuk memastikan ketepatan waktu ketibaan tren. Selama ini jadual ketibaan tren tidak memuaskan.

Menurut penulis blog berkenaan, apabila tren tiba di stesen, polis bantuan meniup wisel sana sini memberitahu penumpang supaya beri laluan dahulu. Malahan katanya, ada pegawai KTM yang meluru datang dan menjerit mengarahkan penumpang himpit ke tengah. ''Menjerit bagaikan penumpang yang berpeluh menunggu tren tiba tidak beretika dalam mencari kedudukan selesa dalam tren,'' kata penulis itu.

Beliau membangkitkan pelbagai masalah lagi termasuk tren yang tiba-tiba berhenti di atas landasan di antara stesen dan pendingin hawa yang tidak berfungsi. Kesimpulannya beliau menyifatkan khidmat komuter adalah uzur. Dan baginya menaiki komuter ke tempat kerja tidak seindah dulu. Baginya lebih baik kembali menggunakan kereta.

Berbalik kepada penjadualan semula mulai 1 November lalu, pengumuman yang dikeluarkan ialah KTM Komuter akan berlepas dengan kekerapan 15 minit pada waktu puncak bagi sektor berkepadatan tinggi iaitu Sungai Buloh - Kajang dan Shah Alam - KL Sentral. Manakala para penumpang Rawang, Seremban, Sentul dan Pelabuhan Klang masih boleh menikmati perjalanan dengan KTM komuter pada kekerapan 30 minit. Di luar waktu puncak pula kekerapan ialah 30 minit bagi semua sektor.

Waktu puncak yang dimaksudkan ialah antara 6.30 hingga 9.30 pagi (waktu orang ramai pergi kerja) dan 4.45 petang hingga 8.30 malam atau 9 malam (waktu pulang kerja).

Seingat penulis, pada 17 Mei 2008, penjadualan semula dilakukan dalam usaha menangani masalah kesesakan dan kelewatan tren. Mengikut jadual baru itu (2008), kekerapan tren bagi setiap 20 minit sepanjang hari dan bukan lagi 15 minit pada waktu puncak sementara kekerapan 20 minit pada waktu luar puncak. Hasrat KTM ialah dengan penjadualan semula itu ia mampu meningkatkan ketepatan waktu ketibaan tren daripada 70 peratus kepada 90 peratus.

Berbanding dengan 2008, adakah penjadualan semula 1 November 2009 sebagai pembaharuan atau satu langkah berundur ke belakang? Masa menunggu dari 15 minit kepada 20 minit dan kini 30 minit. Adakah ini pembaharuan? KTM akan memberi jawapan bahawa langkah itu bagi mengelakkan jadual ketibaan tren terjejas.

Tetapi apakah kesannya kepada penumpang? KTM harus ingat bahawa komuter bergerak di kawasan Lembah Klang - bermula di Rawang hingga Seremban dan Pelabuhan Klang - Sentul. Ia bukan perkhidmatan di kampung atau pinggir bandar antara Rawang - Ipoh atau Seremban - Gemas. Ia juga bukan perkhidmatan Ipoh - Bukit Mertajam atau Bukit Mertajam - Sungai Petani.

Di Lembah Klang, ketika ini sudah tidak ada lagi istilah waktu puncak. Warga Lembah Klang 'hidup' 24 jam. Lihatlah jalan raya utama di sekitar Kuala Lumpur dan pinggirnya. Kesesakan bukan lagi ketika orang pergi kerja atau sebaliknya. Kesesakan berlaku sepanjang masa, tidak terbatas pada waktu tertentu. Begitu juga dengan pengguna komuter.

Akibat penjadualan semula ini, tren mungkin datang tepat pada waktunya tetapi jumlah penumpang yang 'terkandas' di stesen meningkat. Bayangkan jika terlepas tren pukul 3 petang, bermakna anda perlu menunggu setengah jam lagi. Jika tren yang datang itu bagaikan sardin dalam tin dan anda tidak sanggup masuk berasak-asak di dalam koc, maka masa menunggu meningkat kepada satu jam. Itu tidak termasuk jika tren dibatalkan atau mengalami kelewatan.

Apa yang dapat diperhatikan, apabila kekerapan dikurangkan selepas waktu puncak, tren dibatalkan, maka jumlah penumpang bagi setiap perjalanan meningkat sehingga 'perut' komuter bagaikan tin sardin.

Maka tidak hairanlah sekiranya seorang pembaca baru-baru ini dalam Forum Utusan Malaysia memberitahu, beliau hanya sekali dua mendapat tempat duduk dalam perjalanan dari stesen Bangi ke KL Sentral. Itu kira nasib baik terpaksa bergayut dalam jarak yang boleh dianggap dekat sedangkan ada yang berdiri dari Seremban ke Kuala Lumpur. Jangan haraplah pelajar-pelajar atau kakitangan awam yang menggunakan perkhidmatan itu membaca buku, majalah atau surat khabar sementara tiba ke destinasi. Begitulah khidmat KTM Komuter kita.

Kadangkala timbul rasa cemburu apabila melihat ERL begitu pantas melintasi laluan berhampiran stesen Salak Selatan atau Bandar Tasek Selatan. Di dalam 'perut' ERL, tidak ada manusia yang berdiri. Mereka begitu selesa. Apakah dalam sistem pengangkutan awam juga wujud antara dua darjat - si miskin hanya layak menggunakan beca dan si kaya mengguna kereta?

Kerajaan perlu membantu KTM untuk memenuhi kehendak pengguna pengangkutan awam ini. Sudah lama kita mendengar rungutan KTM bahawa mereka kekurangan set tren. Ini punca kelemahan perkhidmatan ini. Khabarnya 2013 baru selesai. Tetapi untuk jangka pendek, apakah jalan penyelesaiannya?

Siapa prihatin masalah ini? Berapa ramai wakil rakyat yang peka?

Baru-baru ini, seorang wakil rakyat membangkitkan isu Syarikat Prasarana Sdn. Bhd. yang mengambil alih Rapid KL dan Rapid Penang. Kerajaan dikatakan mahu 'menyelamatkan' syarikat yang dikatakan rugi.

Tetapi sebenarnya, ia bukan untuk menyelamatkan syarikat sebaliknya bagi memastikan operasi pengangkutan awam berjalan lancar. Memang syarikat bas Rapid tidak akan mencatatkan keuntungan. Apa tidaknya tambang RM2 boleh pergi ke mana sahaja sehari semalam. Begitu murahnya hati kerajaan ketika itu. Tetapi kini keadaan sudah berubah. Tiada lagi tambang RM2 sehari semalam.

Jika kerajaan boleh membantu Rapid KL dan Rapid Penang, kenapa tidak dalam isu KTM Komuter ini? Janganlah membiarkan pengguna komuter melepaskan geram terhadap kerajaan dalam pilihan raya umum.

Ya...mereka mungkin 'cari makan' di Lembah Klang, bukannya pengundi. Tetapi mereka boleh menterjemahkan kegelisahan saban hari untuk ke tempat kerja melalui ibu bapa, saudara mara atau sahabat handai di kampung tidak kira di Permatang Pauh, Bukit Gantang, Kuala Terengganu atau di mana sahaja!

NOTA: AKU DAH JEMU DENGAN PERKHIDMATAN KOMUTER....BUAT LA MCM MANE PUN.. TETAP SAMA...

Friday, November 6, 2009

FTG-Mana Tahan

---> klik untuk download g Mana Tahan.mp3

---> klik untuk download lagu keliru dari FTG b Keliru.mp3


Tajuk/Lirik Lagu: Mana Tahan
Penyanyi: FTG
Album: Aku Tak Peduli (1998)

Jalan-jalan pasar minggu
Aku dapat awek baru
Hari-hari kena tunggu
Lama-lama rasa jemu

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Dia ingat dia cantek
Tapi jalan macam itik
Hantar pergi hantar balik
Lama-lama kau serik

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Lebih baik sendiri
Tak perlu susah hati
Tak suka boleh pergi
Senangku cari ganti

Hari-hari pergi market
Hendak makan kari ikan
Mengigil satu badan
Lama-lama aku pengsan

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan

Hampir-hampir lapan bulan
Hidup aku tertekan
Jangan-jangan kau perasan
Tak suka boleh jalan

Kalau begini mana tahan
Aku habis gaji satu bulan



* PENYANYI Bart (Ibat Karim; lahir 1967 di Bagan Serai, Perak)
* Tajul (pernah menyertai kumpulan Hidayu)
* GITAR Jac (Mohd Rafli Mohd Isa; berkahwin dengan Abot)
* BASS Mie (Azmi Ibrahim)
* DRAM Zam (Mohd Nizam Mohd Shariff)

Wednesday, October 28, 2009

Petikan Harian Metro 28 Oktober 2009

Orang Asli dakwa lokasi insiden ‘keras’

KAMPAR: “Selain tapak jambatan gantung itu tidak dibina dengan baik, satu lagi penyebabnya runtuh ialah ia terletak di kawasan ‘keras’.


“Mungkin ada individu yang bermulut cabul dan tidak menghormati kawasan sekitar kubur lama terletak kurang 20 meter dari kawasan kejadian menyebabkan insiden ini berlaku,” kata Tok Batin Pos Dipang, Bah Sermu Bah Udin, 45.

Beliau mengulas insiden jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan, Kuala Dipang di sini, malam kelmarin.

Seramai 19 mangsa berjaya diselamatkan manakala tiga lagi dihanyutkan arus deras Sungai Kampar.

Seorang murid perempuan dikenali N Dina Deve, 12, ditemui lemas oleh pasukan mencari dan menyelamat kira-kira jam 8.30 pagi, semalam, iaitu hampir satu kilometer dari tempat kejadian, manakala dua lagi murid masih belum ditemui.

Insiden malam kelmarin mengimbau kembali tragedi berdarah banjir lumpur yang menggemparkan negara pada 1996 menyaksikan 44 orang mati dengan kebanyakannya masyarakat orang Asli di Pos Dipang yang terletak hanya kira-kira 5 kilometer dari tempat kejadian.

Tiga anak buah Bah Sermu ialah murid Sekolah Kebangsaan Pos Dipang yang turut menyertai kem berkenaan terselamat.

Bah Sermu berkata, kewujudan kubur lama yang penuh misteri dalam belukar berhampiran tapak kem terbabit, mungkin tidak disedari pihak pengurusan kem termasuk penduduk tempatan.

Beliau percaya kubur lama itu berusia hampir 100 tahun dan mungkin kawasan perkuburan penduduk asal di Kuala Dipang namun tidak ramai yang mengetahui mengenainya kecuali penduduk Orang Asli yang biasa ‘menggagau’ (menangkap ikan menggunakan tangan) di sungai itu.

“Saya tidak menolak kemungkinan kejadian berlaku disebabkan ada pihak tidak menghormati ‘penunggu’ kawasan berhampiran kubur lama ini dan bermulut cabul. Saya berharap pihak pengurusan kem dan penduduk tempatan lebih prihatin dan menghormati kehadiran makhluk halus di kawasan ini supaya kejadian sama tidak berulang.

“Saya begitu takut ketika dimaklumkan mengenai laporan awal 22 murid sekolah hilang dihanyutkan arus Sungai Kampar kerana di sungai inilah kebanyakan mayat mangsa tragedi banjir lumpur yang menimpa perkampungan saya pada 1996 ditemui,” katanya ketika menunjukkan kawasan kubur lama itu kepada wartawan Harian Metro, semalam.

Sementara itu, Apa Bengal, 60, penduduk di Pos Dipang yang menemui kubur lama itu kira-kira 10 tahun lalu, turut mengakui kawasan tapak kem berkenaan keras.

“Ketika kali pertama menemui tapak perkuburan ini, darah saya tiba-tiba berderau dan bulu roma saya meremang. Terdapat kira-kira enam hingga tujuh kubur lama termasuk satu kubur besar dipercayai milik golongan bangsawan.

“Saya bersama beberapa rakan terus melarikan diri kerana berasa tidak sedap hati. Saya sudah biasa masuk dalam hutan dan mengetahui di mana kawasan keras dan sebaliknya. Apa boleh saya katakan, kawasan sekitar kubur ini memang berpenunggu,” katanya sambil berharap penduduk setempat lebih prihatin dan menghormati kawasan kubur itu.



Yank-Wali Band

wAli bAND - yAnK.mp3

Yang.. Coba kau jujur padaku
Yang.. Foto siapa di dompetmu
Yang… Kok kamu diam begitu
Sayang jawab atau aku pergi sayang

#
Aku tak mau bicara
Sebelum kau cerita semua
Apa maumu, siapa dirinya
Tak betah bila ada yang lain
Jangan hubungi ku lagi
Ini bisa jadi yang terakhir
Aku ngerti kamu
Kau tak ngerti aku
Sekarang atau tak selamanya

Yang.. Jangan kira ku tak tahu
Yang.. Tak mudah kau bodohi ku
Yang… Tolong dengarkanlah aku
Tapi sayang
Masih pantaskah kau kupanggil sayang

Back to #

Salahmu mau bicara
Dan ku akan cerita semua
Apa mauku, siapa dirinya
Karna memang tak ada yang lain
Terus hubungiku lagi
Jangan bilang ini yang terakhir
Aku ngerti kamu
Kamu ngerti aku
Aku sayang kamu selamanya

Back to Reff

Sunday, October 25, 2009

Saturday, October 24, 2009

Kompilasi Sentuhan Asal 2003

Chen-Y
01 TELOQ DUIT.mp3

02 KESETIAAN KU.mp3

03 JIKA ADA CINTA.mp3

Lee & Scud 2 Band

04 SERIKANLAH HIDUPKU.mp3

06 INA.mp3

Oya Endral

07 SALAH KADEH.mp3

09 NANI.mp3

Joe Genrai
08 LESEM.mp3

05 KAU KU SAYANG.mp3

Mamak Denan
10 MANDEY ME EN KHEK.mp3

Satu Kompilasi yang telah dihasilkan pada tahun 2003...unrelesead album..di atas sebab sebab tidak dapat dielakkan album ini tidak berjaya di pasarkan.. so nak dengar... leh la download...

Studio Rakaman : GC Sound Studio Sg Buah , Dengkil , Malaysia

Susunan Muzik : Lan Genrai dan Man Genrai

Penerbit : Genrai

Kalau ada rezeki .. Genrai akan bikin balik album nie...kalau ada modal.. semua leh jadi.. arioss...

Monday, October 19, 2009

BERSAMA ALIP ALENG BEKAS VOKALIS DSL SPECIAL PROJECT 2005

Track 1. Cinta Semalam

01 CINTA SEMALAM.mp3

Track 2. Rindu Merindu

02 RINDU MERINDU.mp3

Track 3. Aku Pun Tahu

03 AKU PUN TAHU.mp3

Track 4. Akuk Serui Ajeh

04 AKUK SERUI AJEH.mp3


Line Up Special Project Alip DSL

Vokal : Alip Aleng
Gitar : Kurah
Bass : Man
Drum : Aceh

Rekoding Studio : Warisan Sound, Batu 8, Sijangkang, Selangor

Lagu-lagu nie lum lagi disiarkan kat mane-mane stesen radio .. kira demo la nie...dah lama dah rakaman nie dibuat cuma lum upload je ...rakaman tahun 2005....apepun enjoy la ek....arios....

FULL ALBUM BATTLE OF ASAL TAHUN 2000


Track 1 . Bujang Manau -Damak
Track 2 . Imbasan Wajah -Perloy
Track 3 . Kau Tetap Ku Nanti - Chen-Y
Track 4. Simpang Tiga Kampung Kita - Perloy
Track 5. Sejoli - Sejoli
Track 6. Terkilan-Damak
Track 7 . Pesta Berteman- Sejoli
Track 8 . Karak Kenangan-Chen-Y
Track 9 . Kita Tiada Beza -Chen-Y
Track 10. Yel Yul Yel - Khelyol

PENERBIT EKSEKUTIF : EN UDA HASSAN ITAM
PENERBIT ALBUM : TAPAI
PENOLONG PENERBIT : BURN CROSSFIRE , AMIR EYE , ITAM JELMOL , CHEN-Y
URUSAN PENERBITAN : NUAR BOTAK & UJANG EXIST
JURURAKAM : SARA
JURUADUN : SAM
MASTERING : C.L TOH
STUDIO RAKAMAN : KING'S STUDIO ,PJ
PROMOSI : LIFE RECORD
A&R : MAHMUD BPR, UJANG EXIST , HARUN BPR DAN WP TANG
EDARAN : HUP HUP SDN BHD

Harap kekawan yang tak dapat cari album nie...boleh la download tapi aku guna format zip file...ini adalah .sumbangan aku kepada muzik orang asli sejagat.. dan kepada mereka yang tidak dapat memiliki album ini... nah nikmatilah Battle Of Asal yang dikeluarkan pada tahun 2000...kepada band-band Orang Asli ....jangan putus asa... kerana peluang menghasilkan karya anda masih ada...cuma kumpul modal buat demo macam style indieband...korang boleh.....janji ada kemahuan dan ada modal serta minat.......

Thanks Abg Tapai (Zodiak ) sebagai penerbit yang bersusah payah menjaga vokal band band Orang Asli yang terlibat bagi memastikan kualitinya diterima masyarakat umum .. bro gua caya sama lu .... juga staff Radio 7 Siaran Orang Asli sekarang Radio Malaysia ASYIKfm....

Tak lupa Abg Burn Crossfire , Abg Amir Eye, Bro Ujang Exist ,Itam Jelmol, Tok Wan, Abg Nuar Botak, Abg Mahzan (FMC), Bro Ayie , Bro Kunjie, Abg Mahmud dan Abg Harun BPR , Mamak Denan, Mamak Sondol , Mamak Zul ( PGA Bidor), dan Band-band yang terlibat dalam menjayakan Battle Of Asal 2000....bile agaknya Battle Of Asal siri seterusnya akan diterbitkan?hehehe.... modal bro ... modal.....

Orait kalian.. enjoy this album.....oh............... yeahhhhhhhhhhhhhh... arios .........

BATTLE OF ASAL 2000.zip

ALBUM GEGAR METAL DUT

Kekawan ini album Metal Dut .. korang try la dengar .. happy download....

01. Gila Judi [ Kumpulan Smash ]
02. Jangan Lama-Lama -[Kumpulan Twins ]
03. Penghibur Dan Pemberita -[ Kumpulan Twins ]
04. Anekaragam-[ Kumpulan Twins & Smash ]
05. Merawat Airmata [ Kumpulan Twins ]
06. Jalan Malam [ Kumpulan Twins ]
07. Penasaran [ Kumpulan U'n'I ]
08. Geram [ Kumpulan Smash ]
09. Dulu Dan Sekarang [ Ezai ]
10. Beban Asmara [ Kumpulan U'n'I ]
11. Kebahagian [ Kumpulan Smash ]
12. Kerana Pengalaman [ Kumpulan Twins & U'n'I ]

GEGAR METAL DUT.zip

Yuna-Dan sebenarnya

Oh bulan
Enggan melayan diriku lagi
pabila,
air mata membasahi pipi
dan lagu2 di radio seolah2 memerli aku
pabila,
kau bersama yg lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarnya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

ku enggan
berpura pura ku bahagia
ku enggan
melihat kau bersama si dia
oh ku akui cemburu
telah menular dalam diri
pabila
kau bersama yang lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

pabila kau merenung matanya
ku rebah,
jatuh ke bumi
di saat kau benar-benar mahu pergi
seperti ku bernafas dalam air
adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu kau juga merindui aku
oh

Yuna - Dan Sebenarnya (EP).mp3

Thursday, October 1, 2009

PRISM


PRISM is strongly supported and is initiated by Majlis Muzik Malaysia (MMM) with 10 other associations
  • PAIMM (Persatuan Akademi Industri Muzik Malaysia)
  • PAPITA (Persatuan Penyanyi, Pemuzik Dan Penulis Lagu Tanah Air)
  • PPM (Public Performance Malaysia Sdn Bhd)
  • MAM (Musicians Associations of Malaysia)
  • RIM (Persatuan Industri Rakaman Malaysia)
  • AMCA (Association of Malaysia Chinese Artistes)
  • IRIM (Indian Recording Industry of Malaysia)
  • MALEP (Malaysian Association of Live Entertainment Promoters)
  • PENYIAR (National Broadcasters’ Association of Malaysia)
  • MAME (The Malaysian Association for Music Education)

Main Objectives

  • Collect & distribute remuneration due to performing artists in the music field
  • Support development & of performers´ statutory rights improvement
  • Promote artists´ & musicians´ professional interests

Members List

Our Members include:

  • Recording Artiste (Featured Performer)
  • Recording Musician (Non Featured Performer ) commonly know as a session musician
  • Individual members, approx: 700 Malaysian right holders
  • Thru bilateral agreements, approx: 100 000 foreign right holders

Members List » A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

521. Neelamegan A/L Vadiveloo
522. Ng Cheon Chet
523. Ng Hock Chye
524. NG HUAT KEONG
525. NGOW KOON SAU
526. NICHOLAS ONG PENG LAY
527. Nicholas Teo Tun Liyan
528. Nik Muhamad Histami Nik Mohammad Din
529. Nik Mustaza Nik Mustapha
530. Nik Nizam Bin Jaafar
531. Niky Binti Ariffin
532. Noor Azli Bin Masrani
533. NOOR AZMAN BIN ADENAN
534. Noor Fazilah Binti Ab Sani
535. NOORAYU BINTI MOHD SALLEH
536. Noorulhuda Binti Ab Wahab
537. Nor Afnan Bin Ahmad Nadzri
538. Nor Alidin Bin Haron
539. Nor Aniza Binti Idris
540. Nor Fazlina Binti Mohd Noor
541. Nor Harisun Binti Mohd Hamdan
542. Nor Kamal Hazami Bin Ahmad
543. Nor Razlinda Binti Razli
544. Nor Salasiah Binti Kamaruzzaman
545. NOR SYAMSELLA BINTI BAHARUDDIN
546. Nor Zila Binti Aminuddin
547. Noradilah Binti Ali
548. Norashikin Abd Rahman
549. NORASHIKIN BINTI ABDULLAH
550. NORAZLAN BIN ADNAN
551. NORFAIZAH BINTI ISMAWI
552. Norihan Bin Saif
553. Norimah Binti Muhammad
554. NORIMAN BIN ADNAN
555. Norkamal Azhary Bin Ahmad
556. Norlaili Binti Sameon
557. Normala Bt. Mohd Sharif
558. Normalawati Binti Kamaruzaman
559. Norman Abdul Halim
560. NORMELATI BINTI MOHD SHUKOR

Tuesday, September 29, 2009

Rakaman Riuh Riuh Raya 16 Ogos 2009


DJ Kamel

Itam Geladis

Mat Zin ( Chen- Y )

Norlita Anjang

Norafifi dan Mahanum Alip

Rusmadi Ramlee ( Ketua Kombo RTM ) dan DJ NR

Mat Zin ( Chen-Y ) dan Jali Seniroi

Oya ( Endral ) dan Opiya ( Camar )

Opiya ( Camar )

Wes Taleng ( Tarrog )

Gambar Kenangan bersama Kombo RTM

Itam ( Jelmol ) dan Mat Zin ( Chen-Y )

Mazuan ( Juara ASYIK 2009 )

Nyanyian beramai-ramai lagu Saloma - Selamat Hari Raya

Agek Seniroi


Kombo RTM

Mazuan ( Juara ASYIK 2009 ) dan Norafifi ( DSL )

Mahanum Alip

DJ Dida dan DJ Asmi Mat , Pengacara Riuh -Riuh Raya 2009


Suasana rakaman Riuh-Riuh Raya

Antara penonton yang hadir

DJ NR ( penerbit ) dan barisan artis yang menjayakan rakaman Riuh-Riuh Raya 2009

Nik Azhar dan Agek Seniroi


Jalan Elok ( Band Kg Sawah )

Saturday, September 19, 2009

Riuh Riuh Raya 2009

Program raya menarik di stesen radio RTM

KUALA LUMPUR: Bertemakan "Raya Datang Lagi", Radio Televisyen Malaysia (RTM) menghidangkan beberapa program menarik menerusi stesen-stesen radio sempena sambutan Aidilfitri ini.

Pada hari raya pertama, saluran Klasik Nasional, stesen radio RTM paling popular, akan memeriahkan para pendengar dengan rancangan Joget Ria Aidilfitri Klasik Nasional pada jam 3.15 petang selain Panggung Drama Aidilfitri pada jam 12.30 tengah hari dan Seloka Aidilfitri pada 1.30 tengah hari manakala rancangan Ole-ole Raya Klasik Nasional akan ke udara pada 12.05 tengah hari pada hari raya kedua.

Saluran MUZIKfm yang cukup popular di kalangan remaja pula akan menghidangkan rancangan Jom Raya@MUZIKfm pada hari raya pertama dan kedua pukul 2 petang dan rancangan Yang Sedap-Kafe Raya akan ke udara pada 10 pagi hari raya pertama dan kedua, demikian menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan Bahagian Komunikasi Korporat RTM, hari ini.

Saluran KLfm pula akan menghiburkan warga kota yang tidak pulang ke kampung untuk beraya dengan rancangan Gempak Syawal KLfm pada 9.15 malam hari raya pertama dan sebelum itu, para pendengar akan dihiburkan dengan rancangan istimewa, Semanis Lebaran, pada jam 2 petang manakala rancangan Carta Raya D' Silk pula akan menemui pendengar pada pukul 9.15 malam pada hari raya kedua.

Saluran khusus untuk masyarakat Orang Asli, ASYIKfm turut tidak ketinggalan menyajikan program-program menarik sepanjang Syawal ini dengan Ritma Lebaran Gerenti Asyik pada hari raya pertama, jam 6 petang dan Riuh-riuh Raya ASYIKfm akan bermula jam 11 pagi.

Stesen radio berbahasa Inggeris, TRAXXfm pula akan menyajikan rancangan Greetings From the World pada hari raya pertama, jam 11.15 pagi sementara stesen berbahasa Tamil, MINNALfm akan menyediakan Drama Hari Raya pada jam 2.30 petang, hari raya pertama.

Juga tidak ketinggalan, saluran berbahasa Mandarin, AIfm turut memeriahkan Aidilfitri tahun ini dengan rancangan Kasih Sayang, pada 23 Sept, 11.20 malam, menurut kenyataan itu.

Stesen radio negeri turut menyediakan program menarik seperti di MELAKAfm, iaitu rancangan Citra Aidilfitri dan Variasi Aidilfitri yang akan menemui para pendengar pada hari raya pertama dan kedua pada jam 9.30 malam dan 12 tengah malam.

KELANTANfm pula akan menyajikan Sinar Aidilfitri bermula 8.30 malam pada hari raya pertama dan para pendengar juga akan dapat mendengarkan gelagat masyarakat menyambut raya dalam Drama Khas Aidilfitri pada jam 12.15 tengah hari manakala Dikir Raya Khas (Dikir Barat) pula alan ke udara pada hari raya kedua, jam 5.30 petang.

Di utara tanah air, Aidilfitri turut diraikan menerusi stesen radio KEDAHfm seperti rancangan Salam & Pesan Tok Wan, pada hari raya pertama, pukul 3 petang dan berpesta pantun dalam Pantun Raya Sahabat Media, pada hari raya kedua, jam 12 tengah hari.

Bagi yang menyambut hari lebaran di Pulau Lagenda, Radio Malaysia LANGKAWIfm turut menyediakan program-program terbaik pada hari raya pertama dengan Bintang LANGKAWIfm, pada pukul 10.30 pagi sementara pada sebelah malam, Riang Ria RML akan ke udara pada jam 10 malam.

Di Sarawak pula, SIBUfm yang beroperasi di Sibu, akan turut menyediakan rancangan istimewa, DJ-DJ Stesen Kembar Beraya pada hari raya pertama, jam 10 pagi dan pada hari raya kedua, jam 8 malam pula Mukun Ria di Hari Raya.

Bagi Negeri Di Bawah Bayu, SABAHVfm pula telah menyenaraikan beberapa program menarik di dalam bahasa Bajau, iaitu Bedayag Besomo Pengkale Ta' Lou Raya (Berhibur Bersama di Hari Raya) pada hari raya pertama, pukul 4.30 petang dan Suasana di Hari Raya, pada hari raya ketiga, jam 4.30 petang.

Bagi suku kaum Kadazan pula, Hidayah Khas Aidilfitri akan menemui para pendengar pada pukul 6.30 pagi dan rancangan Salam Aidilfitri dalam bahasa Murut pula pada hari raya pertama dan kedua bermula 8 malam.BERNAMA

Wednesday, August 26, 2009

Genrai ( unreleased album )

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Padamlah Cinta Kita

Memori cinta dari hatimu
Yang menyapa menusuk kalbuku
Mengintai cinta dari dirimu
Yang menghilang entah dimana ( solo )

Bermula pertemuan ini
Di antara engkau dan aku
Begitu sukarnya ku terima
Perpisahan yang melanda

Bridge

Mengapa ini terjadi
Kau berjanji kan setia padaku
Mengapa kau menjauh diri
Dari diriku yang serba kekurangan
Segalanya ....

C/O

Serik... Ku dipersenda
Serik... Ku perdaya
Kerana janji ku turutkan
Kerana sumpah ku percaya
Padamu kekasih hati
Yang lama berlalu ... Oh Pedihnya ( Solo )

Kini cintamu telah tiada
Tinggalah kenangan bersama
Nostalgia di antara kita
Terpadamlah buat selamanya.. wooo woo
Terpadamlah buat selamanya....

Lagu : Noriman Adnan
Lirik : Noriman Adnan

Music Arranger : Noriman Adnan Drum lines on Catwalk 4 , mixing : Cubase 4 Software, Bass Guitar , Keyboard strings and solo use KN 2000 Technics with midi line support , 2nd guitar and power chord by Noriman Adnan and solo gitar by Mr Kurah Genrai use Ibanez Guitar

Production in 2007

Genrai 2000

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Genrai

Seru Kasih

Lagu : Patrick Khamis
Lirik : Mohd Shah Abdul Kadir

( 1 )
Andai kau gelisah itu sebenarnya
Kegelisahan di hati ini
Kerna di jiwamu terlekat kalbuku
Menjadi satu berpadu...

( 2 )
Andai kau merindu itulah sebenarnya
Oh kerinduan dihati ini
Kerna di hatimu
Tersimpan hatiku menjadi satu...

( 3 )
Malam yang suram
Terlontar jauh bila bersama
Hati gelisah jika kau tiada
Bila nak jumpa

Oh angin lalu 'SERU KASIH'
Seru padanya katakan cinta... Ini
Sebenar-benar cinta
Ku merindumu kasih sepenuh jiwa...

( korus )
Malam usah biarkan diriku
Sepi sendiri merana lagi
Tersembunyi siang hati tambah rawan
Usahlah kau biarkan... Kasih...
Usah kau biarkan hanya bayanganmu
Hadirlah sepenuhnya...
Bersama berjanji bersama berkasih
Seindah rindu yang dirasa...
Kau bisikan cintamu
Aku luahkan kasih sayangku...

( Kasihku... Bisikan cintamu... )

Saturday, August 22, 2009

RINDU BAYANGAN - JOE GENRAI

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

LEMBARAN TERAKHIR -NYANYIAN MAT ZIN CHEN-Y

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

KOLEKSI LAGUK CIPTAAN AKUK TEI YUK ..

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


BUKAN TAKDIR KITA

LAGU : NORIMAN ADNAN

LIRIK ; NORIMAN ADNAN


MENGAPA DIKENANGKAN

KISAH LALU MENGURIS PERASAAN

MENGAPA DISESALKAN

YANG BERLAKU TETAP DI INGATAN


DISINI KAU DAN AKU

PADU JANJI MENJALINKAN KASEH

ENTAH MENGAPA KINI

SEMUA HILANG BAK SEKELIP MATA


C/O

SUNGGUH TAK KU SANGKA

DIRIMU BERUBAH

BILA DISAMPINGNYA

AKU KAU LUPAKAN

SUNGGUH TAK KU DUGA

DIRI DIPERMAINKAN

CINTA PALSU INI

NYATA MENYAKITKAN


OH DIRIKU OH KEKASEH

TINGGALLAH AKU MENANGIS SENDIRI (SOLO )


NAMUN KU HARAPKAN AGAR ENGKAU BAHAGIA

DISAMPING SI DIA INSAN TERISTIMEWA

TAPI SAYANGNYA HANCUR BERDERAI

IMPIAN INI TINGGALLAH IMPIAN


MUNGKINKAH INI BUKAN TAKDIR KITA

OH KEKASEH


***LAGU INI DIRAKAM DI GC SOUND MUSIC PRODUCTION SEKITAR TAHUN 2001



PERMATA HATI KU NYANYIAN OPIE CAMAR

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

PERMATA HATI KU


LAGU : NORIMAN ADNAN

LIRIK : NOORSARALIZA


TERUSIK DI JIWA INI

BILA KAU NYATAKAN PADAKU KAU SAYANG

CINTA KU SATU CUMA KAMU

JANJI YANG KITA SEMAI DULU

KAN ABADI SELAMANYA


ENGKAULAH PERMATA HATIKU

MENYEMAI SANUBARI INI YANG BERTAKHTA

MOGA KITAKAN BAHAGIA

DIPUNCAK MAHLIGAI INDAH

BERSAMA SEHINGGA AKHIRNYA


BRIDGE

KAU YANG KU SAYANG

KAU YANG KU RINDU

KEKAL ABADI OH KEKASEH

TAKN GUSAR LAGI DIPISAHKAN

CUMA TAKDIR MENENTUKAN


C/O

PERCAYALAH KEKASIHKU

CUMA ENGKAU YANG SATU

PERCAYALAH JANJIKU

AKAN TERUS SETIA BERSAMAMU (SOLO )


PERCAYALAH KEKASIHKU

CUMA ENGKAU YANG SATU

PERCAYALAH JANJIKU

AKAN TERUS SETIA


KEKASIHKU (PERCAYALAH)

PERCAYALAH CINTAKU CUMA KAMU

BERJANJILAH ( KEKASIHKU ) KITA AKAN BERSAMA SELAMANYA


KEKASIHKU(PERCAYALAH ) CUMA KAMU DIDALAM HATIKU

PERCAYALAH ( KEKASIHKU ) CINTAKU HANYALAH PADAMU

PERCAYALAH ( KEKASIH KU ) KEKASIHKU CUMA ENGKAU YANG SATU

PERCAYALAH ( KEKASIHKU ) JANJIKU AKAN TERUS SETIA


KEKASIHKU (PERCAYALAH)

PERCAYALAH CINTAKU CUMA KAMU

BERJANJILAH ( KEKASIHKU ) KITA AKAN BERSAMA SELAMANYA



Friday, August 21, 2009

LIVE BAND CHEN-Y

DOWNLOAD LIVE REKODING BAND CHEN-Y

1. MAHANUM - KAU MERUBAH SEGALANYA

2. MAT ZIN CHEN-Y -LAGU CINA

3. MAT ZIN CHEN-Y - LAGU HINDUSTAN HAMKO HAME

Umat Islam berpuasa mulai esok

KUALA LUMPUR 20 Ogos – Umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa mulai Sabtu ini, kata Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah melalui siaran langsung di TV1 malam ini.

Sementara itu di JAKARTA, umat Islam di Indonesia juga akan berpuasa mulai Sabtu berikutan penetapan tarikh 1 Ramadan oleh Kementerian Agama republik itu jatuh pada 22 Ogos.

Ini berikutan anak bulan yang diteliti tidak kelihatan di lapan tempat melihat anak bulan di seluruh Indonesia.

Bagaimanapun, segelintir umat Islam di Indonesia dilaporkan telahpun memulai puasa hari ini, iaitu dari kelompok Jamaah An-Nadzir di Kampung Mawang, Gowa, Sulawesi Selatan.

Sebuah laman web berita tempatan melaporkan pemimpin kumpulan itu, Ustaz Lukman berkata, mereka yakin 1 Ramadan jatuh pada hari ini. – Bernama

Berikut adalah senarai ahli Persatuan Karyawan Malaysia yang berdaftar.

N NADEEM ADAM BIN HERMAIN
NADIA FAREIZ
NADIA ZAINAL
NADIAH KASUMAWATI BT ABD KARIM
NAGA THEVAN SO KRISHNAN
NAHARUDIN
NAS ADILAH B INTI MOHD DAN
NAS MUAMMAR ZAR
NASIR WAHAB
NASNOOR ZULFADHLI BIN MOHD NASIRUDDIN
NASOHA IBRAHIM
NATELIE HIU EDMUND
NATILI SHAMSUDIN
NAVIN PREMANAND AL SUBRAMANIAM G'ZANAND
NAZA (TRIBE)
NAZARUDDIN
NAZARUDDIN MANSOR
NAZREY (RAIHAN)
NAZRI NAWI
NAZRIZA BIN HASHIM
NAZURA ISMAIL
NENY UNIZA (NANA) RAPAEE
NEVON ROZARIO
NG KANG WEI
NG TEIK KHUAN NELOSN
NG WAI LENG
NGAH BINTI AWANG
NICHOLAS TEO TUN LIYAN
NICKY RATNA
NICOLETTE PALIKAT
NIK AZIZAH NIK HASSAN
NIK LUKMAN HAKIM BIN NIK OMAR
NIK MOHAMED FAKARUDDIN BIN NIK MAHIR
NINE (PHYNEBALLARZ)
NING BAIZURA
NITA
NIZAM (FTG)
NIZAM (TUAH)
NIZAM BIN HUSIN
NIZAM NADZMI
NONISWARA BT. BAHARUDIN
NOOR AZHAR BIN MURAD NA'A MURAD
NOOR EZAWINA BINTI JALUDIN
NOOR HASILAH ISMAIL
NOOR KHAIRIL HUDA BINTI MOHD ALI
NOOR ZALIFAH ISMAIL
NOORAKMA YUNUS
NOORDIN ZAINAL ABIDIN
NOORULHUDA ABDUL WAHAB
NOR AFIZAH BINTI MOHD YASIN PIJA ( MENTOR )
NOR ANIZA BT IDRIS NORANIZA IDRIS
NOR ASKIKIN ISA
NOR AZHAN BIN MOHD NORDIN
NOR AZRI ZAINUDDIN
NOR HAIZAN BINTI DAUD HAIZAN
NOR HAMIMAH ABD. HAMID
NOR RASFAN SHAH B SHAH RUDIN
NOR RAZLINDA RAZLI
NOR SALIMA BT HABIBI
NOR WAHIDAH ABD WAHAB @ WAHEEDA
NOR ZAMRI B MAJANI
NOR ZAMSHURI B HJ RAMLI
NORA ASPADALILA
NORA BINTI RAMLI
NORAIMY B KAMALRUDDIN
NORAINI ABDULLAH
NORAINI AHMAT
NORAISHAH BT A. AZIZ
NORAKMAL BT KAMARULZAMAN
NORASHIKIN ABD RAHMAN
NORAZAH SAHUD
NORAZIAN HASSAN
NORAZLAN ADNAN (GENRAI )
NORAZLINA ABD RAHMAN
NORAZMAN NOR
NORAZMI BIN MOHAMEDDAN
NORDIN BIN HASSAN
NORDIN JAAFAR
NORDIN ANNUAR
NORDIN HASSAN
NORDIN WANCHIK
NORFAIRUZ@ MISLIAH BT SABRI
NORHALIZA YAHAYA
NORHAYATI
NORHIZAMRI OMAR
NORIMAN ADNAN (GENRAI )
NORISMAL YUSRY BIN ISMAIL
NORIZA ISMAIL JAJJA
NORIZAQIZARI (GENRAI )
NORKARTIKA BT KHABIBNI
NORLAILI BT MOHAMMAD TAMBI
NORLELA MOHD NOOR
NORLIAH ABDUL GHANI
NORLIE TAMAM
NORLINDA NANAWIL
NORLIZA BINTI MOHD NOH DAUD
NORLIZA HARUN
NORMAH SHARUDDIN
NORMALA SALLEH
NORMAN (KRU)
NORMAN ABDUL HALIM
NORMARIANA HASHIM BINTI KHAIRUDDIN
NORMARINA SAPIIE
NORSHAHIDA ABDUL JALIL
NORSHARMILA BT MOHD ZIN
NORSIEHA AHMAD YUSRI
NORUL ASYIKIN ISMAIL
NORUSLIANA BAHARUDIN
NORWATI BT SADALI
NORYATEE NATROL
NORZAINI MOHD
NORZIYAH YAHYA
NORZIYAH YAHYA @ OZIE
NORZIZI ZULKAFLI
NRAFIZAH BUSMAN
NUR AILIA IZAWATI
NUR ANIS HAZWANI MUSHIDI
NUR AZIAN BAHARIN
NUR AZILAH BINTI SEGRON
NUR BAIZURA BINTI AHMAD KAHAR
NUR ELIZA ARIFIN
NUR FARHAN
NUR FATHIAH BT DIAZ
NUR HIDAYAH BT ABU BAKAR
NUR LINA LIGHT
NUR LYANA BT SUBKI
NUR NAZATUL BTE MOHD AROF AZWA
NUR SHAZREEN ABD GHAFFAR
NUR'AIN SYUHADA BT MOHD YUSOF
NURAINI BOOH ABDULLAH
NURATHAHIRA MASITTA BTE MOHD AZMIN
NURDAWATI DAUD NORA
NURHAFIZAH BT AHMAD DAMANURI
NURIDAYU BINTI MD SHOHOR
NURIZA TUHID
NURRIYANA BINTI JAMHARI
NURUL FARAH WAHIDA BT ABD AZIZI
NURUL FATIN BINTI YAHYA
NURUL HUSNA ABU HASSAN
NURUL YASMIN BT A.AZIZI
NURULYNN ABDULLLAH TAJUDDIN

Friday, August 14, 2009

143 kakitangan kerajaan dibuang kerja

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Sejumlah 143 kakitangan perkhidmatan awam dibuang kerja dari April sehingga Jun tahun ini setelah didapati bersalah melanggar tatatertib dan peraturan perkhidmatan.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Latif berkata, antara kesalahan yang dilakukan ialah tidak hadir bertugas, pelanggaran tata kelakuan, terlibat dalam kes mahkamah, tanggungan hutang serius, kesalahan penggunaan dadah dan melakukan pekerjaan luar.

Katanya, kakitangan terbabit adalah daripada kategori Perkhidmatan Awam Persekutuan (90 orang) diikuti badan berkanun Persekutuan (25), pihak berkuasa tempatan (22), perkhidmatan awam negeri (5) dan badan berkanun negeri (1).

"Kesemua kakitangan awam yang dibuang kerja itu merupakan sebahagian daripada 484 penjawat awam yang dikenakan tindakan tatatertib sepanjang suku kedua tahun ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu, beliau berkata, kategori penjawat awam dalam Kumpulan Sokongan merupakan golongan paling ramai dikenakan tindakan tatatertib iaitu seramai 427 orang atau 88 peratus daripada jumlah keseluruhan yang dikenakan tindakan.

Jelasnya, antara hukuman lain yang dikenakan kepada penjawat awam terbabit adalah denda, dilucutkan hak emolumen (tidak diberi kenaikan pangkat selama 24 bulan), tangguh pergerakan gaji, turun gaji dan pangkat.

"Tujuan utama peraturan ini diguna pakai untuk menilai prestasi kerja kakitangan terbabit selain menjaga imej dan kredibiliti perkhidmatan awam," jelasnya.

Beliau menambah, hukuman tatatertib termasuk membuang kerja itu mengikut langkah dan prosedur yang betul.

Tambahnya, ia dilaksanakan agar setiap kesalahan yang dilakukan tidak menjejaskan imej perkhidmatan awam.

Vokalis utama Rabbani meninggal

KUALA LUMPUR: Penyanyi kumpulan nasyid Rabbani, Mohd Asri Ibrahim (gambar), meninggal dunia di Pusat Perubatan Pantai (PMC), Bangsar, di sini akibat sakit jantung, pagi semalam.

Allahyarham rebah kira-kira jam 10.30 pagi ketika raptai pelancaran program Syahadah musim kelima, di Radio Televisyen Malaysia (RTM) sebelum dihantar ke PMC untuk rawatan.

Adik iparnya, Adha Buyong, berkata Mohd Asri, 40, dan berasal dari Klang, Selangor menghidap penyakit darah tinggi dan kencing manis.
"Saya menerima panggilan memaklumkan abang ipar saya pengsan. Pagi tadi (semalam) memang abang Asri mengadu tidak sihat dan muntah-muntah, namun dia tetap menyertai raptai itu," katanya ketika ditemui di PMC.

Allahyarham meninggalkan isteri, Nor Jannah Shahdan, 38, dan enam anak, Mohd Nasimuddin, 15; Mohd Fathi, 14; Nor Afikah, 12; Mohd Ilham, 10; Sofiyah Munawarah, 6, dan Hamidi Rabbani, 4.

Jenazahnya dikebumikan di Perkuburan Islam Kampung Bukit Lanchong, Shah Alam selepas Maghrib, semalam.

Allahyarham adalah vokalis utama Rabbani bersama lapan lagi anggota terdiri daripada Azadan Abdul Aziz, Rahmat Shafie, Mohd Asri Ubaidullah, Lokman Abdul Aziz, Rithahudeen Yaakob, Mohd Nazrul Azhar Tamrin, Zulkifli Azman dan Affendi Shahabudin.

Antara lagu popular nyanyian Mohd Asri bersama Rabbani ialah Pergi Tak Kembali, Subhanullah, Intifada, Assalamualaikum, Iqra, Di Ambang Syawal, Ingat Lima Sebelum Lima dan baru-baru ini berduet dengan Amy Search menyanyikan lagu Mentari Merah Di Ufuk Timur.

Kumpulan itu dinobatkan sebagai Penyanyi/Artis Nasyid Popular untuk Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) selama lapan tahun berturut-turut.

Sementara itu, Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahya, berkata ketika kejadian beliau dalam perjalanan dari pejabatnya ke auditorium untuk menghadiri pelancaran program Syahadah yang akan disiarkan di RTM sempena Ramadan ini.

"Apabila sampai di situ, saya lihat orang ramai mengusung beliau untuk dibawa ke hospital. Tidak lama selepas itu, kami dimaklumkan Asri meninggal dunia.

"Majlis diteruskan, tetapi tanpa persembahan perasmian, sebaliknya memainkan lagu tema program Syahadah menerusi cakera padat," katanya.

Penerbitan dan Penyelaras Program Syahadah, Ibrahim Zaidi Ismail, berkata beliau terkejut apabila melihat Asri tiba-tiba jatuh sebelum program bermula.

"Kira-kira jam 10.30 pagi Asri masuk studio. Asri memegang mikrofon, tetapi beberapa saat sebelum program bermula Allahyarham rebah ke lantai," katanya.

Rakan karibnya yang juga anggota kumpulan Raihan, Che Amran Idris menganggap Mohd Asri sebagai idola kerana beliau mula mengenalinya sebelum kemunculan kumpulan nasyid kontemporari lain.

"Malah, banyak kumpulan nasyid sekarang, termasuk Raihan sendiri cuba meniru gaya dan penampilan arwah. Kami menganggap arwah sebagai pahlawan dan ikon nasyid," katanya.


AL-FATIHAN UNTUK ALLAHYARHAM ASRI IBRAHIM SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT