Wednesday, May 6, 2009

Tambah audio ke laman web

Cikgu Azli

Teknologi Flash membolehkan elemen audio ditambah ke dalam laman web dengan lebih cekap yang mana audio boleh dimainkan semula tanpa memerlukan perisian pemain yang berbeza-beza.

Ia juga boleh dimainkan secara streaming, yang mana ianya boleh dimainkan serta-merta tanpa memindah turun keseluruhan fail audio itu.


Kemudahan pengubahan fail audio kepada format Flash sebelum ini memerlukan perisian Flash dan juga kepakaran di dalam arahan pengaturcaraan Flash Action Script.

Ruangan Tip & Trik kali ini, saya akan berkongsi mengenai perisian yang membolehkan anda mengubah fail audio dari format MP3, atau merakamkan secara terus audio sendiri tanpa mengetahui arahan Action Script. Anda juga tidak perlu membeli perisian Flash yang mahal hanya untuk menambahkan audio ke dalam laman web.

Perisian yang dimaksudkan ialah Flash Sound Button yang boleh dipindah turunkan dari http://www.reutera.com. Versi demonstrasi didapati secara percuma. Jika didapati ia amat berguna untuk jangka masa panjang, anda boleh membelinya menerusi laman web yang sama.

Untuk mengubah format audio ke dalam format Flash yang lengkap dengan butang kawalan, anda hanya perlu mengikuti arahan berikut.

1. Pilih rupa bentuk butang kawalan yang hendak digunakan.

Gambar 1

2. Rakamkan audio yang hendak digunakan atau pilih audio yang sudah siap dirakam.

Gambar 2

3. Anda boleh mengawal audio yang sudah diubah kepada format Flash di peringkat preview.

Gambar 3

4. Audio yang sudah diubah ke format Flash boleh disimpan dan digunakan. Jika ingin menambahkannya ke dalam laman web, arahan HTML juga ada disertakan sebagai panduan.

Gambar 4

Apabila menggunakan kemudahan ini di dalam laman web, ia dapat membantu anda memberi penerangan kepada penunjung dengan lebih mesra.

Teknik ini amat berkesan jika digunakan di laman web pakar motivasi, penjualan barangan dan juga lama web yang menjual lagu-lagu atau nada dering.

Contoh pengunaan hasil daripada perisian ini boleh dilihat dilaman web saya di http://azli.dapat.com, yang mana saya ada meletakkan rakaman segmen perbincangan teknologi yang sudah diudarakan.

Hasil dari pengubahan audio kepada format Flash ini juga boleh dihantar melalui email. Format ini lebih kecil dibandingkan dengan format audio lain seperti WAV, MP3 atau Real.

No comments: