Tuesday, July 21, 2009

Ada peningkatan yang ketara

Sir Alex Ferguson terkejut dengan aksi skuad kebangsaan

Sir Alex Ferguson sekali lagi menghamburkan pujian buat skuad kebangsaan sambil mengakui Manchester United terpaksa bergelut sebelum menang 2-0 dalam perlawanan kedua di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam.

Menurutnya, para pemain kebangsaan mempamer peningkatan berbeza berbanding skuad 2001, di mana mereka menang besar 6-0. Malahan Ferguson lebih banyak memuji persembahan pemain negara semalam berbanding ketika pasukannya hampir dikejutkan sebelum menang 3-2 pada perlawanan pertama Sabtu lalu.

"Saya terkejut melihat mereka telah banyak berubah pada perlawanan hari ini (semalam) dan juga Sabtu lalu. (klik read more untuk maklumat lanjut)

'Ia sama sekali berbeza berbanding sembilan tahun lalu. Skuad kali ini bertenaga, mereka begitu ghairah untuk mengejar bola dan membuatkan kami terpaksa bergelut," katanya dalam sidang media semalam.

Jelasnya, pemain yang diturunkan oleh K. Rajagobal semalam lebih bertenaga dan memiliki kelajuan luar biasa sehingga memberi mampu ancaman kepada pasukannya.

"Mereka memiliki kelajuan cuma penyudahnya rata-rata pemain anda perlu memperbaikinya.

"Bagaimanapun segala pergerakan dan keputusan yang dilakukan mereka di atas padang boleh dibanggakan," katanya pengendali berbangsa Scotland itu.

PENYUDAH lemah dikenal pasti pengurus Manchester United, Sir Alex Ferguson ketika melihat anak buahnya membenam cabaran Malaysia dengan kemenangan 2-0 dalam perlawanan kedua di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Pada firasatnya, secara keseluruhan pemain negara pimpinan K Rajagobal memiliki semangat juang kental dan kepantasan serta kemampuan mengawal bola, namun apa yang ketara mereka tiada naluri pembunuh.

"Saya berasa skuad Malaysia mencapai kemajuan jika dibandingkan pada aksi 2001. Mereka mempunyai kelajuan untuk memerangkap kami dengan melakukan serangan balas.

"Anda sentiasa bimbang terhadap pasukan yang pantas kerana mereka benar-benar mampu mengancam anda. Namun, skuad anda tidak mempunyai penyudah," katanya.

Dalam sidang akhbar sejurus saingan semalam, Ferguson, menganggap saingan dengan Malaysia, bukan sukar dan dibuktikan dengan kegagalan mereka menembusi gawang negara pada babak kedua.

Dalam pada itu, Rajagobal berkata, penyudah tumpul dan pertahanan goyah merupakan punca hasrat skuad kebangsaan lebur untuk mengulangi persembahan cemerlang seperti Sabtu lalu.

Kata beliau, ketiadaan penyudah yang berkesan di jentera serangan tidak sepatutnya berlaku jika mahu memberi tentangan ke atas pasukan handal seperti United.

"Kita perlukan penyudah yang baik apabila berdepan pasukan kuat seperti United.

"Namun ia gagal dijelmakan. Kita ada sekurang-kurangnya dua peluang gol di babak pertama namun ia gagal disempurnakan. Pertahanan kanan dan kiri juga tidak berfungsi dengan baik hari ini."Inilah punca kita terpaksa melepaskan gol di awal permainan," katanya.


Keletihan mungkin menjadi faktor utama kepada prestasi hambar skuad negara malam tadi apabila Rajagobal hanya membuat satu pertukaran dalam kesebelasan utama berbanding Alex Ferguson yang merombak hampir keseluruhan skuadnya.

"Saya rasa kebanyakan pemain kita agak keletihan kerana saya hanya membuat satu perubahan dalam skuad yang beraksi pada perlawanan pertama manakala United pula menurunkan pemain yang masih cergas dan bertenaga," kata Rajagobal pada sidang akhbar semalam.

"Kita terlepas dua gol mudah kerana pertahanan kanan dan kiri agak lemah.

"Walaupun kita bermula agak hambar, ada juga gerakan berbahaya dilakukan ke atas kubu mereka (United), cuma penyudah sahaja yang tidak menjadi.

"Apa pun, saya berpuas hati dengan aksi pemain kita pada babak kedua selepas beberapa pemain muda dimasukkan. Ini sesuatu yang bagus bagi mereka kerana apa yang diperoleh pada malam ini (malam tadi) adalah satu pengalaman yang berharga," tambah Rajagobal.

Alex Ferguson berang dengan aksi pemainnya


Pengurus The Red Devils, Alex Ferguson kurang berpuas hati dengan aksi pemainnya yang dilihat masih mencari rentak biarpun perlawanan semalam adalah aksi kedua mereka dalam siri jelajah pramusim ke Asia.

"Ini adalah aksi kedua kami, jadi pemain sepatutnya beraksi dengan lebih baik berbanding Sabtu lalu," kata Fergu- son.

"Keadaan permukaan padang juga agak kurang baik dan ini menyukarkan lagi pergerakan pemain dan hantaran bola sesama mereka.

"Begitupun ini bukan masalah besar. Pemain kami tidak sepatutnya memandang rendah terhadap keupayaan Malaysia. Apa yang kami perlukan ialah masa untuk terus memantapkan lagi persefahaman."

Walaupun kecewa dengan jaringan 2-0, Ferguson tetap berpuas hati dengan aksi pemain mudanya, Macheda, Zoran Tosik dan Anthony Gibson. Namun begitu dia juga tetap kecewa dengan aksi pemain senior seperti Anderson, Darren Fletcher, Michael Carrick dan Ryan Giggs yang gagal memberikan persembahan terbaik.

No comments: