Saturday, July 18, 2009

Pelancongan Orang Asli

PERNAHKAH anda mencuba ikan bersama nasi yang dimasak dalam buluh? Tanpa perisa tambahan dan perahan rempah ratus, aroma ikan sungai segar seperti Kelah yang dibalut pokok hutan, Renting ini, mampu membangkitkan selera.

Beras pula dimasak dalam bungkusan kecil menggunakan daun Ler yang lebih panjang memudahkan pembahagian nasi kepada ahli keluarga dan jiran. Siap dimasak, hidangan ini kelihatan seperti nasi himpit, cuma dalam bungkusan lebih besar.

Cara hidup tradisional tanpa kebergantungan peralatan moden dalam menjalankan kehidupan seharian ini menjadi tarikan pelancong yang menyertai pakej pelancongan Orang Asli di Cameron Highlands, baru-baru ini.

Namun, konsep pelancongan ini tidak memerlukan anda bermalam bersama penduduk, sebaliknya lebih menjurus kepada lawatan ke perkampungan Orang Asli sambil menyelami cara hidup dan budaya diwarisi daripada nenek moyang mereka.

Peserta akan dibawa mengunjungi dusun buah-buahan, belajar menangkap ikan dan menggunakan sumpit. Mereka berpeluang merentas denai hutan untuk melawat air terjun sambil mengenal tumbuhan herba seperti Tongkat Ali, Kacip Fatimah dan bunga terbesar dunia, Rafflesia.

Seakan tidak lengkap pakej ini tanpa menyaksikan persembahan sewang sambil diiringi alunan muzik tradisional menggunakan buluh. Sama ada dalam rumah atau ruangan terbuka, persembahan ini lazimnya boleh berlanjutan sehingga beberapa jam.

Pakej ini yang hampir sama dengan konsep homestay akan meliputi 16 pakej menarik termasuk perkampungan Orang Asli di Cameron Highlands, Taman Negara, Kuala Tahan, Tasik Chini, di Pahang selain Hutan Belum, Perak dan Sungai Nenggiri di Kelantan.

Lokasi itu dipilih berdasarkan kemudahan laluan ke perkampungan masyarakat itu serta keterbukaan mereka menerima masyarakat luar serta wujudnya pelbagai tarikan dan aktiviti untuk pengunjung.

Cameron Highlands terkenal dengan cuaca sejuk pergunungan, pemandangan indah ladang teh, kebun sayuran dan buah-buahan, manakala Taman Negara dengan laluan titi gantung di tengah kehijauan hutan hujan tertua di dunia.

Sungai Nenggiri di pedalaman Kelantan menjadi lokasi terbaik untuk aktiviti lasak seperti berakit arus deras atau white water rafting, memancing, penerokaan tapak arkeologi, dan terbaru merentas denai untuk melihat lokasi suci gajah mati.

Lokasi lain seperti Tasik Chini dan Taman Negara Endau Rompin di Pahang atau Hutan Belum di Perak pula menawarkan tarikan pengalaman berkayak di tasik air tawar dan kembara pacuan empat roda denai untuk menyaksikan aktiviti hidupan liar dalam habitat semula jadinya.

Sekurang-kurangnya, kebanjiran pelancong terutama warga asing ke destinasi pelancongan ini turut membuka peluang penyertaan Orang Asli dalam sektor pelancongan, sekali gus menyumbang peningkatan taraf hidup masyarakat itu.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, berkata pelancong dari Jepun, Korea, Singapura, Hong Kong, Jerman dan United Kingdom lebih tertarik dan menghargai gaya hidup dan warisan masyarakat Orang Asli seluruh dunia termasuk Malaysia.

"Ini kerana negara maju menganggap masyarakat Orang Asli serta kehidupan tradisional mereka sangat eksotik dan menarik untuk dilawati," katanya selepas pelancaran Pakej Pelancongan Orang Asli Malaysia di Kampung Sg Ruil, Cameron Highlands, baru-baru ini.

Majlis pelancaran program anjuran Tourism Malaysia ini disempurnakan Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah. Turut berangkat, Tengku Puan Pahang, Tengku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Program itu turut menampilkan kehalusan topeng masyarakat Mah Meri dari Pulau Carey, Selangor yang diiktiraf sebagai antara warisan kraftangan dunia oleh Unesco, penghasilan beliung oleh kaum Semai dan demonstrasi pembuatan kraftangan daripada hasil rimba.



>INFO

>Pakej pelancongan Orang Asli meliputi tarikan ekopelancongan utama negara. Di Pahang, ini meliputi Taman Negara Kuala Tahan dan Pusat Konservasi Seladang di Kuala Krau, Cameron Highlands, Tasik Chini dan Taman Negara Endau Rompin. Untuk maklumat lanjut mengenai pakej pelancongan Orang Asli di seluruh Malaysia, layari www.tourism.gov.my.

>Mengikut perangkaan terkini, ada 140,000 Orang Asli di seluruh negara. Jika masih kabur dengan cara hidup masyarakat yang terbahagi kepada kaum Senoi, Negrito dan Proto-Melayu ini, kunjungi Muzium Orang Asli (03-61892122) di Gombak, Selangor.

Muzium dikendalikan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli ini mempamerkan koleksi peralatan pemburuan dan pertanian, pakaian, perhiasan dan cenderamata komuniti. Masuk adalah percuma.



RUJUKAN PERCUTIAN

Tourism Malaysia

Tel: 03-2615 8188 /

Faks: 03-2693 5884 / 2693 0207

Talian Pelancongan: 1-300-88-5050

1 comment:

shypacket said...

Salam. Saya pelajar universiti dan ingin mengadakan lawatan ilmiah di perkampungan orang asli ini. Boleh saya mengetahui lebih lanjut tentang prosedur untuk mengadakan lawatan tersebut?