Tuesday, October 26, 2010

Mahu penjelasan elaun tok batin

Oleh TERMIZI CHE ANUAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Okt. - Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) meminta kerajaan memberi penjelasan mengenai elaun bulanan ketua masyarakat Orang Asli yang dikatakan naik dari RM450 kepada RM800, kerana ia berbeza dengan jumlah yang mereka terima selama ini.

Wakilnya, Tijah Yok Chopil mendakwa, selama ini elaun yang diterimanya hanya RM200 sebulan daripada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) berbanding RM450 seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pembentangan Bajet 2011 minggu lalu.

"Selama ini, semua ketua masyarakat Orang Asli hanya menerima RM200 sebulan yang dibayar JHEOA tiga bulan sekali," katanya pada sidang akhbar di pejabat Majlis Peguam Malaysia di sini hari ini.

Sehubungan itu katanya, kerajaan perlu menyiasat perkara itu dengan terperinci kerana dikhuatiri berkemungkinan terdapatnya unsur-unsur penyelewengan.

Sementara itu, Tok Batin Kampung Buluh Nipis, Kelipit Tijit mendawa, sepanjang menjadi ketua masyarakat Orang Asli ditempatnya, dia tidak pernah menerima elaun sebagai ketua masyarakat.

"Kami di sini ibarat menjadi pengemis kerana jumlah elaun yang diterima melalui projek tanaman kelapa sawit yang dilaksanakan JHEOA terlalu sedikit berbanding jika diusahakan sendiri," katanya.

No comments: