Saturday, June 27, 2009

Kenapak Nak Malu Cakap Bahasa Sendiri?


Ini isu yang sering kita dengar...kadang-kadang buat buat tak dengar..kenapa perlu malu berbahasa sendiri...memang kita akui Bahasa Malaysia adalah bahasa pengantara yang sering kita gunakan bila kita berbual atau berbicara di mana jua berada...kecuali kalau jumpa mat salleh kita akan gunakan bahasa mereka iaitu Bahasa Inggeris...melainkan memang mereka boleh berbahasa Melayu... macam saudara Pochin Abdullah, rakan di Rentak 50 dan ramai lagi sahabat aku yang berasal dari luar negara tapi mampu berbahasa Malaysia...

Mengenai bahasa Orang Asli.. yup aku akui ada 18 suku kaum di Semenanjung Malaysia...Siaran Radio Malaysia ASYIKfm ada empat bahasa yang digunakan sekarang iaitu mengikut jumlah kepadatan penduduk, ada yang keliru, mereka kata Orang Kita (Orang Asli ) sama macam Sabah dan Sarawak, bagi aku tak sama...mungkin tafsiran sesetengah pihak menganggap kita sama macam Sabah dan Sarawak?bagi aku tak sama , ada sebab mengapa aku tolak tafsiran nie..

Orang Kita di Semenanjung sahaja,memang ada banyak Orang Asli , Orang Asal...dan yang terbaru sebut Orang Kita...sebab mereka agak lembut sikit bahasa nie.. aku no komen la ...sebab Orang Asli seluruh dunia ada...sebab itu Orang Asli atau Orang Asal ada Hari Khas disebut Hari Orang Asal...ok la tue yer tak...

So bab bahasa, ada yang tak nak berbahasa Orang Asli, alasan mereka, tak tahu nak cakap bahasa Orang Asli, alahai... malu la aku...tak akan sikit pun tak boleh?kita belajar la bahasa kawan-kawan kita,kita ajuk-ajuk , lama lama boleh...mesti boleh

Dalam keluarga pun memainkan peranan jugak, sebab dari budak banyak masa kita akan bersama mak kita yer tak?jarang kita bersama ayah kita, sebab ayah kita masing masing dok sibuk nak bagi makan kita , dok sibuk nak menyara keluarga, bila kat umah, kita ikut la cakap mak kita, kalau mak kita berbahasa Temuan, maka Temuan la anak itu.. kalau mak kita itu Semelai, maka Semelai la kita, dan kalau sebaliknya pun sama..

Tapi yang agak mendukacitakan aku la kan... bila bahasa kat umah pun bahasa Malaysia.. sebab mak dia tak nak cakap bahasa sendiri, takut anak tak faham, jangan gitu...la...Jati diri sebagai Orang Kita kena kekalkanlah walau kita dimana sahaja..sebab kalau dah jadi buluh payah nak lentur...nyap gitu mamak .. hahahaha..

Banyak orang pertikai, mereka kata Orang Kita ngan mereka sama je, takde beza.. bagi aku tak betul.. sebab kita ada bahasa kita, kita ada budaya kita, kita ada kelainan kita, kenapa harus kita sama macam mereka?tak betul, yang jadi sama sebab... bahasalah... Bahasa Orang Kita dah pupus beb.. alahai rugi bangsa Orang Kita kalau tak pertahankan Bahasa Orang Asal.. rugi -rugi...

Kenapa harus malu berbahasa sendiri?itulah persoalannya sekarang dan menjadi isu yang nak aku utarakan...bila aku bertugas kat konti.. aku tanya pendengar dari mana, dari sekian sekian kampung dan asal, ORANG KITA BEB... tapi bila suruh berbahasa sendiri mereka MALU...tak nak la abg Deejay, MALU LA...alahai kesian la aku dengar...

Kenapa ye jadi begitu, kerana Bahasa kita kalau tak dikekalkan.. lama lama akan pupus.....

Jadi...pengiat-pengiat muzik ORANG KITA ayuh budayakan,hasilkan, ciptakan lagu dalam Bahasa ORANG KITA, tak kanlah Lagu Hindustan kita leh bawak, lagu ORANG KITA alahai tak akan tak boleh kan.. mesti boleh...

Ada juga respon yang kata, kenapa Deejay tak main lagu ORANG ASLI atau lagu ORANG KITA di Radio Malaysia ASYIKfm?...aku main lagu-lagu budak kita...cuma aku terkilan la sebab lagu dalam Bahasa ORANG KITA amat kurang... mungkin susah nak terjemah dari Bahasa Malaysia ke Bahasa ORANG KITA...bagi aku tak susah...kalau kena caranya mesti jadi...tapi kalau banyak alasan...SUSAHLAH... hahahahahaha

Sebab alasan itulah sering dijadikan senjata untuk mengelak sesuatu isu maka timbullah alasan...hahahahaha..

Bukan aku nak kondem pendengar Radio Malaysia ASYIKfm...mereka
semua bijak-bijak.. pendengar radio sekarang tak macam dulu, semua dah boleh menilai dan sudah pandai buat keputusan....sebab pendengar selalunya betul-betul belaka...yang tersasul, yang melatah biasanya Deejay yang bertugas la.. apa nak buat... alahai lari tajuk la ..hahahaha apa la Noriman nie...

Apapun,agendanya sekarang bahasa ORANG KITA merupakan identiti yang harus kita jaga dan biarlah sampai bila-bila orang akan tahu itu Bahasa Orang Asli/Orang Kita...jangan kita pupuskan bahasa ini.. kesian anak cucu kita nanti yang akan hilang Jati diri sebagai ORANG KITA....maka takdelah LAIN DARI YANG LAIN....

No comments: